KLI

기숙사 거주 여대생의 단위공간 내 영역행동에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Territorial Behaviors of Female Students in Residence Hall Rooms
Abstract
본 연구는 기숙사 거주 여대생을 대상으로 단위공간 내에서 개인공간을 확보하기 위해 나타나는 영역행동을 분석하였다. 이를 위해 울산대학교 기숙사에 거주하는 48명의 여학생을 대상으로 단위공간에서 느끼는 프라이버시 및 개인공간 · 영역성 지각과 단위공간 구획방식에 따른 영역행동을 설문조사와 관찰조사를 병행하여 조사하였으며 연구결과는 다음과 같다.

첫째, 조사대상 여학생들은 단위공간에서 프라이버시와 개인공간의 영역확보에 대해 긍정적으로 지각하고 있으며 둘째, 단위공간 구획방식에서는 침대와 책상을 중심으로 개인의 생활영역이 구분되고 학년에 따른 영역행동의 위계성이 나타나고 있다. 셋째, 개인공간의 구획방법은 주로 가구배치를 통해 다른 사람의 장소와 구분하고 있으며 좀더 적극적인 방법으로 커튼이나 가리개 등을 사용하여 자신의 영역을 표현하였다.
This study examines the territori낀 behaviors of fem리e students in residence hall rooms. The purpose was accomplished through observing 12 rooms and interviewing 48 students occupying these rooms. The results indicate that the students tend to have strong positive perceptions of privacy, personal space and territoriality in their rooms, and territorial marIners including furnitures, screens and curtains serve to protect individual spots in the rooms.
This study examines the territori낀 behaviors of fem리e students in residence hall rooms. The purpose was accomplished through observing 12 rooms and interviewing 48 students occupying these rooms. The results indicate that the students tend to have strong positive perceptions of privacy, personal space and territoriality in their rooms, and territorial marIners including furnitures, screens and curtains serve to protect individual spots in the rooms.
Author(s)
허진선양세화
Issued Date
2001
Type
Research Laboratory
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/4417
http://ulsan.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002023969
Alternative Author(s)
Hur, Jin-SeonYang, Se-Hwa
Publisher
생활과학논문집
Language
kor
Rights
울산대학교 저작물은 저작권에 의해 보호받습니다.
Citation Volume
3
Citation Number
1
Citation Start Page
93
Citation End Page
105
Appears in Collections:
Research Laboratory > Journal of human ecology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.