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A Study of Anouilh's Antigone

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Alternative Title
Anouilh의 Antigone 연구
Abstract
Anouilh는 Sophocles의 Antigone에 현대적인 해석을 가해 두 개의 Antigone을 썼다. 이중 Nazi의 불란서 점령기간 중 발표된 첫 번째 Antigone는 당시의 정치적 특수상황으로 인해 Antigone의 저항성이 강조된 반면, 46년도의 Antigone는 인간 존재상황의 보다 근원적인 문제를 다루고 있다. 本考는 46년도 Antigone의 분석을 목적으로 삼았다.

Anouilh의 Antigone는 표면상 Sophocles와 동일한 소재와 동일한 극작법에 근거하고 있다. 그럼에도 불구하고 Anouilh가 다루는 주제와 이 작품이 관객에게 불러 일으키는 효과는 Sophocles의 Antigone와는 대립적이기 까지한 차이를 보이고 있다. Sophocles의 Antigone가 다른 그리스 비극처럼 비극적 결함을 지닌 고귀한 인물의 전락을 다룬 것에 비해, 이 작품은 모든 인간이 생존을 위해 필연적으로 겪게 되는 비극적인 전락을 주제로 다룬다. 또한 그리스 비극의 여러 수법이 관객으로 하여금 작품에 몰입하여 고양된 감화를 느끼도록 꾀한다면, Anouilh는 같은 극작법의 도입으로 관객으로 하여금 오히려 작품과 적절한 거리를 유지하며 삶과 세상을 이성적으로 판단하도록 유도했다. 이 작품은 고대 신화와 극작법이 현대에도 새로운 생명력을 지닐 수 있는 방법을 제시한 하나의 예이다.
Anouilh, on the basis of the famou tragdy of Sophocles, wrote two Antigones. The first one which appeared during the Occupation is rather of political concern and a mirror of the conflict of Frenchmen undera specific situation, while the other deals with the other deals with more philosophical balues. In this paper my whole concern is with the second version in 1946.

On the surface, Anouilh's antigone is based on the same myth and dramaturgy as those of Sophocles' Antgone. But his theme and effect on the audience are quite contrary to those of Sophocles: Anouilh's modernized them deals with the eternal tragedy of all human beings, not just of the noblemen with their hamartia; while Sophocles can achieve the heightening effect of catharsis on the absorbed audienace, Anouils asks the audience to see the world as it is, keeping both the potimum emotional distance and the potimal willingness of participation. In Antigone, Anouilh really gives new life and meaning to the myth and dramatic technique of old days.
Anouilh, on the basis of the famou tragdy of Sophocles, wrote two Antigones. The first one which appeared during the Occupation is rather of political concern and a mirror of the conflict of Frenchmen undera specific situation, while the other deals with the other deals with more philosophical balues. In this paper my whole concern is with the second version in 1946.

On the surface, Anouilh's antigone is based on the same myth and dramaturgy as those of Sophocles' Antgone. But his theme and effect on the audience are quite contrary to those of Sophocles: Anouilh's modernized them deals with the eternal tragedy of all human beings, not just of the noblemen with their hamartia; while Sophocles can achieve the heightening effect of catharsis on the absorbed audienace, Anouils asks the audience to see the world as it is, keeping both the potimum emotional distance and the potimal willingness of participation. In Antigone, Anouilh really gives new life and meaning to the myth and dramatic technique of old days.
Author(s)
Lee, Young-sook
Issued Date
1980
Type
Research Laboratory
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/4903
http://ulsan.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002025198
Alternative Author(s)
이영숙
Publisher
연구논문집
Language
eng
Rights
울산대학교 저작물은 저작권에 의해 보호받습니다.
Citation Volume
11
Citation Number
2
Citation Start Page
377
Citation End Page
384
Appears in Collections:
Research Laboratory > University of Ulsan Report
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