KLI

형상화와 온라인 상담세션을 활용한 비대면수업에서의 영어학습자 동기부여에 관한 연구

Metadata Downloads
Abstract
본 연구에서는 비대면 온라인 교양 영어 수업에서 제2 언어 동기적 자아체계(L2 Motivational Self System)를 기반으로 형상화(imagery)와 온라인 상담세션(counselling sessions)을 활용한 동기부여프로그램의 실효성을 탐색하고자 하였다. 혼합연구방식(mixed method)으로 진행된 본 연구에서 전체 50명의 연구 참여자는 형상화연습세션 7회 및 사전-사후조사 설문조사(survey)에 참여하였고, 이 중 20명은 추가적으로 온라인상담세션 2회 및 포커스그룹 인터뷰(focus group interviews)에 참여하였다. 그 결과, 형상화와 온라인 상담세션을 활용한 동기부여프로그램은 학생들의 제2언어자아체계에 상당히 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 사전-사후 설문 평균값의 비교 결과 이상적 자아, 형상화와 비젼화, 그리고 영어에 대한 태도 항목에서 가장 큰 변화가 나타났다. 이는 영어 학습과 이미지형상화 훈련 및 온라인 상담세션을 병행함으로써 형상화 능력의 향상뿐만 아니라 영어 학습에 대한 학생들의 긍정적인 태도를 이끌어 낼 수 있었으며, 학생 스스로의 학습동기를 고취시키고 이상적 자아 이미지를 향상시키는 데 도움이 되었다는 것을 보여준다. 또한, 질적 자료 분석에서는 온라인 상담세션을 통해 학생들의 영어 학습에 대한 정서적인 어려움, 즉 학업에 대한 스트레스와 불안감을 해소함으로써 학습동기 지속에 도움을 줄 수 있었다는 점이 주목할 만하다.

In this study, a motivational program using imagery and online counselling sessions was designed based on the theory of the L2 Motivational Self System. This study aimed to investigate the effectiveness of the program by conducting a mixed-method approach, 50 participants took part in 7 imagery training sessions and a pre-post survey. Additionally, among these participants, 20 also engaged in 2 online counseling sessions and focus group interviews. The motivational program using imagery and online counseling sessions was seen to have a significant positive effect on students’ L2 Motivational Self System. In particular, as a result of comparing the average values of the pre-post questionnaire, the biggest changes were shown in the categorizes of Ideal Self, Imagery and Visualization, and Attitudes toward Learning English. By utilizing imagery training and online counselling sessions along with English learning, not only were the students’ capability of visualizing the image of themselves enhanced, but also positive attitudes towards English education were induced. This led to the fostering of students’ motivation in learning English and to the improvement of their L2 Ideal Self Image. Of significant note are the findings in the qualitative data analysis, which show that emotional difficulties in students’ English learning, such as academic stress and anxiety, can be alleviated through online counseling sessions, thereby helping them to sustain their learning motivation, Implications of the study are presented and discussed.
Author(s)
Investigation into Online English Learners’ L2 Motivation Using Imagery and Online Counselling Sessions
Issued Date
2023
Yeonsuk Bae
Eun-Hye Lee
Type
Article
Keyword
제2언어 동기적 자아체계형상화비젼가능한 자아상담세션온라인 수업L2 motivational self systemimageryvisionpossible selvescounselling sessiononline course
DOI
10.46392/kjge.2023.17.6.139
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/16349
Publisher
교양교육연구
Language
한국어
ISSN
1976-3212
Citation Volume
17
Citation Number
6
Citation Start Page
139
Citation End Page
155
Appears in Collections:
Humanities > English Language and Literature
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록
  • 관련 파일이 존재하지 않습니다.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.