Kirkpatrick 모델을 활용한 감염예방관리 교육 프로그램의 효과 평가
- Alternative Title
- Evaluation of the Effectiveness of Infection Prevention and Control Education Program Using the Kirkpatrick Model.
- Abstract
- 목적 : 본 연구에서는 의료 관련 감염 예방 및 관리를 위한 교육 프로그램의 효과를 Kirkpatrick 모델을 활용하여 평가하였다.
방법 : 2022년 5월부터 9월까지 일 상급종합병원에서 의료종사자를 대상으로 실습을 포함한 감염예방관리 교육 프로그램을 운영하였다. 교육 참여자 총 2,015명 중 교육 전후 지식 평가, 만족도 설문에 응답한 1,680명의 자료를 수집하였다. 또한 2022년 7월 교육 참여자 232명을 대상으로 교육 후 6개월이 지난 시점인 2023년 3월에 현업 적용도 설문을 수행하여 85명의 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 Kirkpatrick 모델을 활용하여 1단계 반응, 2단계 학습, 3단계 행동 단계로 평가하고, SPSS 25.0 프로그램을 사용하여 t-test, ANOVA, Wilcoxon signed rank test, Kruskal Wallis test로 분석하였다.
결과 : 감염예방관리 교육 프로그램은 반응, 학습, 행동 단계에서 모두 효과적이었다. 1단계 반응 평가인 교육 직후 만족도는 총 4점 만점에 평균 3.72±0.42점으로 긍정적인 반응을 보였다. 2단계 학습 평가인 교육 전후 지식은 교육 전 평가에는 1,431명이, 교육 후 평가에는 1,680명이 참여하였고, 교육 전 평균 71.66±66점에서 교육 후 평균 90.58±16.44점으로 증가하였다. 3단계 행동 평가인 현업 적용도는 5점 만점에 평균 4.07±0.52점로 나타났고, 87.1%가 교육에서 습득한 기술과 지식을 실제 업무에 적용했다고 응답하였다. 또한, 90.6%가 감염관리 규정과 지침의 실천 정도가 향상되었다고 보고하였다. 실습 교육은 4.17±0.49로 이론 교육보다 현업 적용도가 높았다.
결론 : 교육 방법에 따라 만족도, 지식, 현업 적용도에서 유의한 차이를 보였으며 실습을 포함한 교육이 반응과 학습, 행동 측면에서 모두 효과적인 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 효과적인 의료 관련 감염 예방 및 관리를 위한 교육 프로그램의 개선과 교육 효과 평가 도구 개발에 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
주요어(Key word) : 감염예방관리 교육, Kirkpatrick 모델, 만족도, 지식, 현업 적용도|Purpose : This study evaluated the effectiveness of an infection prevention and control (IPC) education program for healthcare workers using the Kirkpatrick model.
Methods : The IPC education program was conducted from May to September 2022 at a tertiary hospital in Korea. A total of 2,015 healthcare workers participated in the program, and 1,680 of them completed the pre- and post-test and satisfaction survey. In addition, Out of 232 participants 85 healthcare workers who participated in the program in July 2022 completed practical application survey in March 2023, six months after the IPC education program. The collected data were evaluated using the Kirkpatrick model, which consists of four levels: reaction, learning, behavior, and results. The data were analyzed using the t-test, ANOVA, Wilcoxon signed rank test, and Kruskal Wallis test in SPSS 25.0.
Results : The results showed that The infection prevention and control education program was effective in the reaction, learning, and behavior levels of the Kirkpatrick model. The reaction level was assessed by measuring the participants' satisfaction with the program. The average satisfaction score was 3.72 out of 4, which indicates that the participants were generally satisfied with the program. The learning level was assessed by measuring the participants' knowledge tests before and after the program. The average knowledge score increased from 71.66 to 90.58 after the program. The behavior level was assessed by measuring the participants' application of the knowledge and skills learned in the program to their daily work. Practical application score was 4.07±0.52 out of 5, and 87.1% of the participants reported that they had applied the knowledge and skills they learned in the training to their daily work. 90.6% of the participants reported that the implementation of infection control regulations and guidelines had improved. Practical application score of the practical training was 4.17±0.49, which was higher than the theoretical training.
Conclusion : The participants' satisfaction, knowledge, and Practical application scores were significantly different depending on the education method. The education that included practice was effective in terms of reaction, learning, and behavior better than theoretical education. This study provides useful information for the development and evaluation of IPC education programs for health care workers.
Keywords : Infection prevention and control education, Kirkpatrick Model, Satisfaction, Knowledge, Practical application
- Author(s)
- 윤미나
- Issued Date
- 2023
- Awarded Date
- 2023-08
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 감염예방관리 교육; Kirkpatrick 모델; 교육 효과 평가; 반응; 만족도; 학습; 지식; 행동; 현업적용도
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/12757
http://ulsan.dcollection.net/common/orgView/200000694413
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.