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적치장 내 블록 반입·반출일정 기반 최적 블록 적치 시스템

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Alternative Title
Optimal Block Stacking System Based on the Schedule of Block Insertion and Removal in the Shipyard
Abstract
조선소에서 블록을 보관하는 적치장 환경은 한정적인 환경에서 제한적인 선택이 뒤따른다. 언제나 적치장 공간이 부족 현상이 발생하고 이에 대한 블록 이동이 필연적으로 발생한다. 그래서 조선소에서 블록의 보관 그리고 불필요한 이동을 감소시키는 것은 항상 조선소에서 고민하는 분야이다. 이를 해결하기 위해 적치장 내 블록 반입 및 반출 일정을 고려한 블록 적치가 상당히 중요하다.
이와 관련된 기존 연구에서 적치장을 지번 기반으로 표현하여 블록 적치 문제에 대해 접근하였다. 이러한 관련 연구들에 대한 한계점으로는 블록의 크기 대비 공간의 활용이 떨어졌다는 점이다. 또한 반입·반출 일정을 적용은 배제된 채 진행된 관련 연구들은 반출 시 발생하는 간섭 블록이 최적화되지 않았다는 한계점도 뚜렷하게 도출해 낸다. 이러한 기존 지번 기반의 문제해결 방식을 개선하고자 이 논문에서 제시한 연구는 좌표 기반 그래프로 표현하여, 주어진 블록 반출·반입 일정에 따라 블록 적치를 최적화하는 방법을 제안하였다. 따라서 공간 효율성의 최대화와 간섭 블록의 수를 최소화하는 휴리스틱 알고리즘을 제안하였다. 본 논문에서 적치장 블록 적치 문제에 대한 핵심 아이디어는 블록 별로 하나의 정점으로 표현되는 그래프를 새로 생성한 후, 탐색알고리즘을 적용한다. 모든 이동 가능 정점을 얻는다. 그리고 출입구까지 거리를 정의하여 일정표를 통한 블록의 초기 반입 위치를 도출한다. 또한 시뮬레이션을 통해 제안하는 방법이 다른 알고리즘에 공간 효율성과 간섭 블록의 수가 나은 결과를 나타낸다.|The storage environment where blocks are stored in shipyards is followed by limited selection in a limited environment. There is always a shortage of storage space, and block movement inevitably occurs. Therefore, reducing the storage of blocks and unnecessary movement in shipyards is an area that shipyards always worry about. To solve this problem, it is very important to store blocks in consideration of the schedule for inserting and removing blocks.
In previous studies related to this, the problem of block accumulation was approached by expressing the storage yard by number-based. A limitation of these related studies is that the use of space compared to the size of the block has been reduced. In addition, related studies conducted without a schedule clearly derive limitations that the interference block that occurs is not optimized. In order to improve this existing number-based problem-solving method, the study presented in this paper proposed a method of optimizing block accumulation according to a given block insert and remove schedule by expressing it as a coordinate-based graph. Therefore, we propose a heuristic algorithm that maximizes spatial efficiency and minimizes the number of obstruct blocks. In this paper, the key idea for the problem of storage yard is to create a new graph represented by one vertex for each block, and then apply the exploration algorithm. All movable vertices are obtained. In addition, the distance to the entrance is defined to derive the initial inserting location of the block through the schedule. In addition, the proposed method through simulation results in better spatial efficiency and the number of interference blocks for other algorithms.
Author(s)
김근완
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
Keyword
조선소 적치장블록 적치 최적화간섭 블록 최소화블록 반입블록 반출
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/12822
http://ulsan.dcollection.net/common/orgView/200000693007
Alternative Author(s)
Kim, Geun Wan
Affiliation
울산대학교
Department
일반대학원 전기전자컴퓨터공학과
Advisor
권영근
Degree
Master
Publisher
울산대학교 일반대학원 전기전자컴퓨터공학과
Language
kor
Rights
울산대학교 논문은 저작권에 의해 보호 받습니다.
Appears in Collections:
Computer Engineering & Information Technology > 1. Theses(Master)
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