상호주의 소비자가 사회적 기업의 출현에 미치는 영향에 대한 진화적 연구
- Alternative Title
- An Evolutionary Study of the Effects of Reciprocity Consumers on the Occurrence of a Social Firm
- Abstract
- 본 논문은 상호주의적 소비자가 사회적 기업의 출현에 미치는 영향에 대해서 시장게임을 통해 진화적으로 연구하였다. 시장게임은 기업이 물건의 가격을 결정하고 소비자가 물건을 구매하는 게임이다. 소비자와 기업이 모두 자기중심적일 경우 판매자는 높은 가격을 항상 유지하고 소비자는 물건을구매하거나 구매하지 않는다. 상호주의적 전략을 사용하여 낮은 가격에만 구매하는 전략을 소비자가사용하게 되면 이들의 비중에 따라서 기업은 소비자와 이익을 나누는 낮은 가격 전략을 사용하게된다. 또한 소비자가 높은 가격을 보이콧하는 보복을 통해서 추가적인 효용의 증가를 얻게 되면이러한 선호를 가진 소비자가 다수가 되고 자기중심적인 기업들도 항상 소비자와 이익을 나누는전략을 사용하게 된다.
This paper investigates the evolutionary interaction of reciprocal consumers and self-interested firms in a market game in which a firm chooses a high or low price and a consumer chooses to purchase or boycott a good. The firm chooses the high price when both are self-interested. If the self-interested consumers choose a reciprocal strategy and boycott a high price, the firm chooses the low price and shares its efficiency as the proportion of consumers choosing the reciprocal strategy increases. Furthermore, if the consumers have additional reciprocal utility in terms of preferences, all consumers will eventually become reciprocity preferences consumers, whereas the firm will choose the low price. This result demonstrates how a social firm can emerge if consumers prefer reciprocity.
- Author(s)
- 장두석
- Issued Date
- 2022
- Type
- Article
- Keyword
- 진화; 상호성; 사회적 기업; 상호주의적 선호; Evolution; Reciprocity; Social firm; Reciprocal preferences
- DOI
- 10.30776/JES.40.2.7
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/13418
- Publisher
- 경제연구
- Language
- 한국어
- ISSN
- 1598-8260
- Citation Volume
- 40
- Citation Number
- 2
- Citation Start Page
- 169
- Citation End Page
- 188
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Appears in Collections:
- Medicine > Nursing
- 공개 및 라이선스
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- 파일 목록
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