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인도 자동차 시장의 경쟁 역사와 국제마케팅 전략: 현대자동차와 마루티 스즈키를 중심으로

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Alternative Title
A Competitive History and International Marketing Strategy in the Indian Automobile Market: Focused on Hyundai Motor and Maruti Suzuki
Abstract
[연구목적] 본 연구는 인도 자동차 시장에서 현대자동차와 마루티 스즈키의 경쟁 역사를 국제마케팅 전략을 중심으로 비교·분석하였다.

[연구방법] 본 연구는 기업의 진출 및 시장의 변화 시점을 기준으로 인도 자동차 시장에서의 마루티 스즈키와 현대자동차를 중심으로 5단계로 구분하여 살펴보았다. 인도 자동차 시장에 최초 자동차가 출시된 1단계(1890~1970년대), 자동차의 대중화를 앞당긴 마루티 스즈키의 합작투자 및 초기 모델을 출시한 2단계(1980년대), 마루티 스즈키의 독점 시장을 경쟁 체제로 변화시킨 현대자동차의 단독투자 진입과 초기모델을 출시한 3단계(1990년대), 자동차 시장의 다양화가 나타난 4단계(2000년대), 마지막으로 SUV시장의 성장인 5단계(2010년대 이후~)로 구분하였다.

[연구결과] 인도 자동차 시장의 경쟁 역사와 여러 사건 속에서 현대자동차는 최대 경쟁 기업인 마루티 스즈키의 표준화 전략과는 대조적으로 해외시장에 진출하여 직면하게 되는 규율, 문화 및 이해관계자들의 가치관 등 현지 시장의 요구들에 적절하게 대응할 수 있는 현지화 전략을 수행하였다.

[연구의 시사점] 마루티 스즈키가 독점적인 위치를 가진 인도 자동차 시장에서 현대자동차가 펼친 적극적인 현지화 전략은 인도 현지 시장에서의 성공적인 진입과 기업의 성장에 기여하였으며 결과적으로 탁월한 경영성과를 창출해냈다는 점에서 본 연구의 시사점이 있다.

[Purpose] This study aimed to compare and analyze Hyundai Motor’s international marketing strategy in the Indian automobile market with the strategy of its rival Maruti Suzuki.

[Methodology] This study divides the events of two companies into five periods and specifies the changed characteristic in the market during each period. During the first stage, the first vehicle was launched in the Indian automobile market, the second stage of the joint venture of Maruti Suzuki, which accelerated the popularization of automobiles with the launch of the initial model. During the third stage, Hyundai Motor entered the market with the initial model, which changed Maruti Suzuki’s monopoly market into a competitive market. In the fourth stage where the diversification of the automobile market emerged and, during the fifth stage, the SUV and premium car market have been growing.

[Findings] The strategy of Hyundai Motor that implemented a localization that affects the company’s performance according to the laws, cultures, and values of stakeholders was analyzed with Maruti Suzuki’s standardization strategy in the history of the Indian automobile market.

[Implications] Even though Maruti Suzuki had a monopolistic position in Indian market, Hyundai Motor’s aggressive localization strategy contributed to successful entry into the foreign market and the growth of Hyundai motor, which could provide theoretical and practical contributions.
Author(s)
박영렬조소현박정민
Issued Date
2022
Type
Article
Keyword
국제마케팅인도 자동차현지화 전략표준화 전략현대자동차마루티 스즈키International marketingIndian automobile marketLocalizationStandardizationHyundai MotorMaruti Suzuki
DOI
10.23839/kabe.2022.37.3.209
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/13421
Publisher
경영교육연구
Language
한국어
ISSN
1598-8651
Citation Volume
37
Citation Number
3
Citation Start Page
209
Citation End Page
232
Appears in Collections:
Medicine > Nursing
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