미래 학습공간을 위한 건축디자인 접근 연구 - 로잔 보쉬의 6가지 설계원리에 대한 비판적 분석을 중심으로 -
- Alternative Title
- Study on the Architectural Design Approach for Future Learning Spaces - Focused on the Critical Analysis of Rosan Bosch’s 6 Design Principles -
- Abstract
- 본 연구는 미래사회의 변화에 대응할 수 있는 미래교육의 다양한 지향점을 재점검하여 미래교육이 천명하는 가치를 규명하고, 이를 실천하는 물리적 학습 환경으로서 다양한 교수·학습활동을 지원하는 학습공간의 구축을 위한 설계 접근 방향의 모색을 목적으로 하였다. 이를 위해 미래사회와 교육의 변화를 전망한 국내·외 연구와 문헌을 고찰하여 이들이 공통적으로 지시하는 미래교육의 지향점과 특징을 정리하였고, 선행의 연구자들이 제시한 미래의 교육 환경을 위한 설계 요소와 설계 방향을 검토하였다. 이러한 두 가지 측면의 이론적 맥락을 연결함으로써 본 연구에서 의도하는 미래교육의 개념 및 가치와 공명하는 미래 학습공간 디자인 접근 방향의 키워드 도출을 시도하였다. 이후 연구의 구체적 대상으로 선정한 덴마크 출신의 건축가이자 디자이너 로잔 보쉬(Rosan Bosch)가 제시한 6가지 설계원리(6 Design Principles)를 키워드 도출을 통해 수립한 본 연구의 미래 학습공간 디자인 접근 방향을 개념적 틀로 하여 분석하였다. 이를 통해 본 연구에서 설정한 미래 학습공간의 디자인 접근 방향의 유효성을 검증하고, 로잔 보쉬의 6가지 설계원리가 적용되어 구축된 비형식적 학습공간이 간과했거나 반영하지 못하고 있는 미래 학습공간의 요구를 규명하였다.
Today's education is being increasingly called upon to prepare 21st-century learners to have future competencies and skills that will enable them to thrive in an increasingly complex society. Concerns that existing education systems and approaches will not sufficiently nurture the talent of tomorrow have sparked a global movement for education reform. Through extensive literature review, this study examines the various directions of future education that can respond to changes in a future society dominated by uncertainty and identifies the value declared by future education. The study intended to find a design approach to build a learning space that supports various teaching and learning activities for future education. A critical analysis of Rosan Bosch's 6 design principles was conducted through the conceptual framework of an architectural design approach for future learning spaces. As a result of the study, implications for the incompleteness of informal learning spaces and suggestions for effective architectural design approaches for creating future learning spaces were presented.
- Author(s)
- 유용현
- Issued Date
- 2022
- Type
- Article
- Keyword
- 학습공간; 학습자 중심; 비형식적 학습; 로잔 보쉬; 학습 경관; Leaning Space; Learner-Centered; Informal Learning; Rosan Bosch; Learning Landscapes
- DOI
- 10.55063/KIYFE.2022.20.2.2
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/13424
- Publisher
- 청소년시설환경
- Language
- 한국어
- ISSN
- 1738-0170
- Citation Volume
- 20
- Citation Number
- 2
- Citation Start Page
- 15
- Citation End Page
- 24
-
Appears in Collections:
- Medicine > Nursing
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.