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A Behavioral Study of the Emergence of a Social Firm

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Alternative Title
사회적 기업의 발생에 대한 행태적 연구
Abstract
This study explores how a profit-maximizing firm can make a decision that benefits both the firm and the consumer, just like a social company would. Using the behavioral game theoretical approach for the model that a monopolistic firm sells a good to a consumer, it is mainly studied that the firm can cut an asking price for the consumer. The significant finding is that even a corporation that seeks to maximize profits can cut its asking price if a reciprocal consumer can boycott it. Additionally, a business that
operates in a sector where it is important to pay attention to customer experience and sentiment may decide to cut its asking price. Hence, it theoretically shows that the firm in these situations can pretend to act as a social firm.

본 논문은 이윤극대화 기업이 사회적 기업처럼 기업과 소비자 모두에게 이익을 주는 선택을 할 수 있는 방법을 연구하였다. 독점기업이 소비자에게 재화를 판매하는 상황을 행동게임모델을 통하여 연구하였으며, 특히 기업이 소비자에게 판매가격을 자의로 할인할 수 있는 내재적 가능성을 연구하였다. 주요 결론으로서 우선 이윤극대화 기업도 상호주의적인 소비자가 구매거부(보이콧)를 할 가능성이 있을 때 판매가격을 할인할 수 있다. 또한, 소비자의 경험 혹은 감정에 민감한 산업에 있는 기업 역시 판매가격을 할인할 수 있다. 따라서 이윤극대화 기업이라도 이론적으로 특정 상황에서 사회적 기업과 같이 행동하는 것이 가능하다.
Author(s)
Dooseok Jang
Issued Date
2022
Type
Article
Keyword
사회적 기업이윤 극대화상대를 고려하는 선호social firmprofit maximizingother-reagrding preferences
DOI
10.22739/ipaid.2022.31.3.55
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/13435
Publisher
지역발전연구
Language
한국어
ISSN
1738-3846
Citation Volume
31
Citation Number
3
Citation Start Page
55
Citation End Page
76
Appears in Collections:
Medicine > Nursing
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