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DME를 연료로 하는 압축 착화 엔진 용 플런저식 고압펌프의 유량 성능 연구

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Alternative Title
A Study on the Flow Rate Performance of Plunger-Type High-Pressure Pump for Compression Ignition Engine Using DME as Fuel
Abstract
디젤엔진의 대체 연료로 연구되고 있는 청정연료인 DME는 디젤엔진의 중요한 문제 중 하나인 배기가스를 줄일 수 있으며, 세탄가와 산소함유량이 매우 높다. DME는 LPG와 유사한 특성을 가진 연료로 LPG 유통 인프라를 사용할 수 있다. 본 연구에서는 플런저식 고압펌프의 성능평가를 위해 토출된 질량유량에 대한 기초 데이터베이스 구축을 목표로 하였으며, 커먼레일 압력과 모터 회전속도를 변화시켜 플런저식 고압펌프의 질 량유량을 분석하였다. 실험 조건은 커먼레일 압력을 300 bar, 400 bar, 500 bar 로 변경하였고, 모터 회전 속도 를 300 rpm에서 1000 rpm 으로 증가시켰다. 실험 결과 두 경우 모두 질량유량이 증가하였다.

DME, a clean fuel that is being studied as an alternative fuel for diesel engines, can reduce ex- haust gas, which is the one of the crucial problems of diesel engines, and has a very high cetane number and high oxygen content. DME is a fuel has properties similar with LPG and can use the infrastructure of LPG. In this study, The target was to build a database of basic data on the mass flow rate discharged for the performance evaluation of the plunger-type high pressure pump. In this study, the mass flow rate of the DME plunger type high pressure pump was analyzed by changing the common rail pressure and the motor rotation speed. The ex- perimental conditions were the common rail pressure was changed from 300 to 500 bar and the motor rotation speed was changed from 300 to 1000 rpm. In addition, basic mass flow data were constructed to high-pressure pumps for DME. As a result of the experiment, in both cases the mass flow rate was increased.
Author(s)
유동규이세준임옥택정재희
Issued Date
2022
Type
Article
Keyword
DMEpunger-typehigh-pressure pumpmass flow meter
DOI
10.7842/kigas.2022.26.4.1
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/14370
Publisher
한국가스학회지
Language
한국어
ISSN
1226-8402
Citation Volume
26
Citation Number
4
Citation Start Page
1
Citation End Page
8
Appears in Collections:
Medicine > Nursing
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