KLI

선한 기업은 구성원들의 선한 행동을 증가시키는가? : 조직몰입의 매개 효과 및 도덕 정체성의 조절 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Does a Good Company Increase Employee's Good Behavior?: The Mediation Effect of Organizational Commitment and the Moderating Effect of Moral Identity
Abstract
급변하는 경제 상황 아래 기업이 지닌 윤리 의식은 상당히 의미 있게 여겨지고 있다. 이와 관련해서, 기업의 사회적 책임이 조직 성과에 어떤 영향을 미치는지에 대해 학자, 실무자들의 관심이 커지고 있다. 본 연구에서는 기업의 사회적 책임 수행이 개인 수준의 조직성과에 해당하는 직원이 지닌 조직에 대한 인식, 태도, 행동 등에 주는 영향을 탐색하였다. 특히, 기업의 사회적 책임 수행으로 인해 구성원들의 긍정적인 행동이 증가함을 밝히고자 했다. 기업이 사회적 책임을 잘 이행하면 직원들의 조직몰입이 향상되고, 그래서 결국 이들의 조직시민행동이 높아질 것으로 예상했고, 이에 더해 직원들의 도덕 정체성이 기업의 사회적 책임 수행이 조직몰입에 미치는 영향을 조절하리라고 예상한다. 이 주장들을 테스트하고자 한국 기업들에 재직 중인 응답자들을 모집하여, 세 시점에 나누어서 설문 조사를 했다. 본 연구에서는 최종적으로 372명의 참여자로부터 수집한 자료를, 구조 방정식 모형을 통해 분석했다. 분석을 해 보니, 기업이 사회적 책임을 잘 이행할수록 직원들의 조직몰입이 향상되었고, 이렇게 높아진 조직몰입 수준은 이들의 조직시민행동을 높였다. 그리고 매개 효과를 검증하려고 부트스트래핑 분석을 했는데, 직원들의 조직몰입 수준이 그 두 변인들 사이의 매개 변인으로 작동하였다. 이에 더해, 도덕 정체성의 조절 효과를 살펴보았는데, 직원들이 지닌 도덕 정체성이 기업의 사회적 책임 수행이 조직몰입에 미치는 영향을 증폭시켰다. 이 연구는 기업이 이행하는 사회적 책임 수준이 직원들의 조직시민행동에 미치는 영향을 밝힘으로써, 이 분야의 발전에 기여할 것이다.

In the contemporary business environment where business ethics are regarded as one of the critical factors for organizational performance, the importance of corporate social responsibility (CSR) is getting higher. By investigating the mechanism of the effects of CSR on organizational citizenship behavior (OCB), the present study suggests that CSR increases positive behaviors of members. Relying on social identity theory and context-attitude-behavior framework, we examine the underlying process and its contingent factor of the association between CSR and OCB. To be specific, we hypothesized that not only CSR increases OCB through boosting members’ organizational commitment, but also their moral identity positively moderated the relationship between CSR and organizational commitment. Using three-wave online survey data from 372 employees in Korean firms, we tested the hypotheses by conducting moderated mediation analysis with structural equation modeling. The results showed that CSR is positively related to OCB through organizational commitment and that moral identity positively moderates the relationship between CSR and organizational commitment. The current study’s findings have crucial theoretical and practical implications in CSR literature.
Author(s)
김병직
Issued Date
2022
Type
Article
Keyword
기업의 사회적 책임조직시민행동조직몰입도덕 정체성조절된 매개 분석Corporate social responsibilityOrganizational citizenship behaviorOrganizational commitmentMoral identityModerated mediation mode
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/14683
Publisher
경영컨설팅연구
Language
한국어
ISSN
1598-172X
Citation Volume
22
Citation Number
2
Citation Start Page
1
Citation End Page
12
Appears in Collections:
Medicine > Nursing
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록
  • 관련 파일이 존재하지 않습니다.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.