아르헨티나의 신원확인극, 그리고 정의와 기억을 위한 투쟁: 「의심에 관하여」와 「문서보관인」을 중심으로
- Abstract
- 신원확인극은 미학적이고 정치적인 연극 운동으로 ‘5월 광장 할머니회’와 밀접히 연결되어 있으며, 무능한 정치권에 대한 사회적 불만을 표현하는 연극이 되고자 한다. 이 글은 신원확인극 운동의 효시이자 상징적인 작품인 파트리시아 상가로의 「의심에 관하여」와 이 분야의 핵심 작품으로 평가받는 엑토르 레비 다니엘의 「문서보관인」을 분석하여 정치적·미학적 의미를 살펴본다. 이 작품들은 생물학적 신원확인과 정부의 신원 조작에 초점을 맞추면서, 독재 기간의 끔찍한 경험을 서술한다. 「의심에 관하여」는 주로 독백과 증언으로 생물학적 신원의 중요성과 현재 신원에 대한 의심을 보여준다. 그리고 「문서보관인」은 두 사람의 대화로 신원에 대한 의심을 드러내며 정부 공식 문서의 불확실성을 지적한다. 두 작품은 서로 다른 서술 전략으로 기억을 불러내지만, 모두 실종자들에 대한 정의를 구현하고자 한다는 공통점이 있다.
Teatroxlaidentidad is a aesthetic and political theater movement, closely linked to the Asociación Abuelas de Plaza de Mayo and aims to express social discontent from an incompetent political sphere. This article is about Patricia Zángaro’s “Apropos of Doubt”, which became the first and symbolic work of this theater movement and Héctor Levy-Daniel’s “The Archivist”, which has received much attention from the critics. These works narrate horrific experiences during the military dictatorship, focusing on biological identity and government manipulation. “Apropos of Doubt” uses monologue and testimony to show the importance of biological identity and doubt about one’s identity. On the other hand, “The Archivist” points out the uncertainty of official government documents by revealing doubts about their identities through a conversation between two characters. The two works recall memories with different narrative strategies, but both result in an act against the military Junta and realize justice for the disappeared.
- Author(s)
- Teatroxlaidentidad and the Struggle for Justice and Memory in Argentina: A Study of “Apropos of Doubt” and “The Archivist”
- Issued Date
- 2023
송병선
- Type
- Article
- Keyword
- 신원확인극; 아르헨티나 연극; 더러운 전쟁; 5월 광장 할머니회; 생물학적 신원; Teatroxlaidentidad; Argentinean theater; Dirty war; Abuelas de Plaza de Mayo; Biological identity
- DOI
- 10.17855/jlas.2023.2.42.1.37
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/15816
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.