The Effect of Self-esteem and Parents’ Social Support on Stress Coping Strategies of Medical School Students
- Abstract
- The purpose of this study was to examine the relationship among medical students’ self-esteem, parents’ social support, and stress coping strategies, and to analyze the variables that affect stress strategies. The research method was based on the data of 82 pre-medical students at A medical school, and The tools of questionnaire survey was used self-esteem, parental social support, and stress coping strategy scales. The research content showed that there was a positive correlation between medical students’ self-esteem and stress coping strategies. The variable affecting stress coping strategies of medical students was self-esteem. This study suggests that by understanding the relationship between self-esteem and stress coping strategies, medical schools should come up with ways to increase self-esteem so that medical students can cope with stress positively.
연구 목적: 이 연구는 의과대학생의 자아존중감, 부모의 사회적지지, 스트레스 대처 전략 간의 관계를 살펴보고 스트레스 전략에 영향을 미치는 변인을 분석하는 데 목적이 있다. 연구 방법: A의과대학 의예과 82명의 자료를 대상으로 하였으며, 자아존중감, 부모의 사회적지지, 스트레스 대처 전략 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 연구 내용: 의과대학생의 스트레스 대처 전략에 영향을 미치는 변인을 분석한 결과, 자아존중감과 스트레스 대처 전략 변인 간에는 정적인 상관관계가 있었고 자아존중감이 높을수록 스트레스 대처에 더 적극적인 전략을 사용하였다. 결론 및 제언: 이 연구는 의과대학생의 자아존중감과 스트레스 대처 전략의 관계를 분석함으로써 의과대학생의 스트레스 대처 전략을 위해 자아존중감을 높이는 방안이 마련되어야 함을 제언한다.
- Author(s)
- 의과대학생의 자아존중감과 부모의 사회적지지가 스트레스 대처 전략에 미치는 영향
- Issued Date
- 2023
Hyojin Kwon
Sujin Chae
- Type
- Article
- Keyword
- Self-esteem; Social Support; Stress; Medical School; Premedical; 자아존중감; 사회적지지; 스트레스; 의과대학; 의예과
- DOI
- 10.22143/HSS21.14.2.163
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/15887
- Publisher
- 인문사회 21
- Language
- 한국어
- ISSN
- 2951-049X
- Citation Volume
- 14
- Citation Number
- 2
- Citation Start Page
- 2365
- Citation End Page
- 2376
-
Appears in Collections:
- Social Science > Social Science
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.