KLI

The Effect of Self-esteem and Parents’ Social Support on Stress Coping Strategies of Medical School Students

Metadata Downloads
Abstract
The purpose of this study was to examine the relationship among medical students’ self-esteem, parents’ social support, and stress coping strategies, and to analyze the variables that affect stress strategies. The research method was based on the data of 82 pre-medical students at A medical school, and The tools of questionnaire survey was used self-esteem, parental social support, and stress coping strategy scales. The research content showed that there was a positive correlation between medical students’ self-esteem and stress coping strategies. The variable affecting stress coping strategies of medical students was self-esteem. This study suggests that by understanding the relationship between self-esteem and stress coping strategies, medical schools should come up with ways to increase self-esteem so that medical students can cope with stress positively.
연구 목적: 이 연구는 의과대학생의 자아존중감, 부모의 사회적지지, 스트레스 대처 전략 간의 관계를 살펴보고 스트레스 전략에 영향을 미치는 변인을 분석하는 데 목적이 있다. 연구 방법: A의과대학 의예과 82명의 자료를 대상으로 하였으며, 자아존중감, 부모의 사회적지지, 스트레스 대처 전략 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 연구 내용: 의과대학생의 스트레스 대처 전략에 영향을 미치는 변인을 분석한 결과, 자아존중감과 스트레스 대처 전략 변인 간에는 정적인 상관관계가 있었고 자아존중감이 높을수록 스트레스 대처에 더 적극적인 전략을 사용하였다. 결론 및 제언: 이 연구는 의과대학생의 자아존중감과 스트레스 대처 전략의 관계를 분석함으로써 의과대학생의 스트레스 대처 전략을 위해 자아존중감을 높이는 방안이 마련되어야 함을 제언한다.
Author(s)
의과대학생의 자아존중감과 부모의 사회적지지가 스트레스 대처 전략에 미치는 영향
Issued Date
2023
Hyojin Kwon
Sujin Chae
Type
Article
Keyword
Self-esteemSocial SupportStressMedical SchoolPremedical자아존중감사회적지지스트레스의과대학의예과
DOI
10.22143/HSS21.14.2.163
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/15887
Publisher
인문사회 21
Language
한국어
ISSN
2951-049X
Citation Volume
14
Citation Number
2
Citation Start Page
2365
Citation End Page
2376
Appears in Collections:
Social Science > Social Science
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록
  • 관련 파일이 존재하지 않습니다.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.