KLI

학대 및 방임과 아동·청소년기 공격성 메타분석

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 학대 및 방임과 아동·청소년기 공격성 간 관계를 알아보기 위해, 2000년~2022년 국내 출판된 논문 34편에 대한 메타분석을 실시했다. 학대 및 방임과 공격성의 유형을 세분화한 후, MS Excel과 R 프로그램을 사용하여 효과크기를 산출했고, 메타 ANOVA를 실시하여 공격성의 하위유형별, 연령 별 효과크기 차이를 검증했다. 주요 결과로는 첫째, 학대 및 방임 전체의 효과크기는 중간 수준의 양(+)의 값을 가졌다. 둘째, 학대 및 방임의 하위유형과 공격성의 유형을 세분화함으로써 효과크기의 이질성을 줄일 수 있었다. 또한, 정서적/심리적 학대는 내면화/심리적 공격성과, 신체적 학대는 외현적/신체적 공격성과, 방임은 내면화/심리적 공격성과 비교적 높은 효과크기를 보였다. 셋째, 연령의 조절효과는 학대 전체, 정서적/심리적 학대, 신체적 학대에서 검증되었다. 중학생 시기 효과크기가 비교적 높았고, 고등학생 시기 효과크기는 상대적으로 낮았다. 이상의 결과를 바탕으로 아동·청소년기 공격성을 줄일 수 있는 효율적 개입 방안에 대해 논의했다.

This study conducted a meta-analysis of 34 papers published in Korea between 2000 and 2022 to find out the relationship between abuse and neglect and aggression in children and adolescents. After dividing the types of abuse, neglect, and aggression, the effect sizes were calculated using MS Excel and R programs. A meta-ANOVA was also conducted to verify the difference in effect size for each subtype of aggression and age. Results showed that a medium effect size for the entire abuse and neglect. In addition, emotional/psychological abuse showed a relatively high effect size with internalization/psychological aggression, physical abuse with overt/physical aggression, and neglect with internalization/psychological aggression. Finally, the moderating effect of age was verified in overall abuse, emotional/psychological abuse, and physical abuse. The effect size was relatively high during the middle school age, and the effect size was relatively low during the high school age. Based on the above results, effective intervention plans to reduce aggression in children and adolescents were discussed.
Author(s)
A Meta-Analysis of Abuse and Neglect and Aggression in Children and Adolescents
Issued Date
2023
구민경
최현주
Type
Article
Keyword
학대방임아동·청소년공격성메타분석연령 조절효과YabuseNeglectAggressionChildrenAdolescentsMeta Analysis
DOI
10.21509/KJYS.2023.09.30.9.181
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/16101
Publisher
청소년학연구
Language
한국어
ISSN
1229-6988
Citation Volume
30
Citation Number
9
Citation Start Page
181
Citation End Page
201
Appears in Collections:
Social Science > Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록
  • 관련 파일이 존재하지 않습니다.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.