KLI

애그리테인먼트(agritainment)트렌드에 따른 청년층 1인 가구용 홈가드닝 제품디자인 개발

Metadata Downloads
Abstract
연구배경 : 최근 현대인들의 자연에 대한 갈증과 기후변화, 코로나19 등으로 대두된 식량 위기는 도시농업을 활성화하고 있다. 이는 결과적으로 애그리테인먼트(agritainment) 트렌드와 가정용 식물재배기 시장의 성장으로 이어졌다. 애그리테인먼트는 농업과 여흥, 오락의 합성어인데 즐거움과 행복감을 느끼는 것을 목적으로 농업 활동을 하는 것을 의미한다. 이러한 농업 활동은 공유텃밭, 옥상 텃밭, 지하철 안 스마트팜과 같은 도심 속 스마트팜, 가정용 식물재배기 등의 형태로 활발히 이루어지고 있다. 따라서 본 연구에서는 지속적으로 확산하고 있는 애그리테인먼트 트렌드에 주목하여 1인 가구를 위한 홈가드닝 제품을 제안하고자 한다.
연구방법 : 본 연구에서는 사회적 트렌드인 애그리테인먼트와 홈가드닝, 1인 가구에 대한 이론 고찰을 통해 청년층 1인 가구에게 필요한 애그리테인먼트에 대해 정의하였고, 관련 제품 분석 및 사용자 조사를 통해 사용자의 욕구를 파악하였다. 디자인 전개 방법으로는 아이디어 스케치를 통해 다양한 아이디어를 발산하였으며 그중 3개의 시안을 선정하여 디자인 선호도 조사를 시행하였다. 최종 선정된 디자인 시안의 MVP를 제작하여 크기, 색, 재질, 기능을 구체화하였고, FGI 검증을 통해 제품의 형태적, 기능적, 구조적 요소를 점검하고 평가받았다.
연구결과 : 배치장소가 한정적인 기존 식물재배기의 문제점을 해결하기 위해 분리형 디자인을 채택하였다. 이는 사용자의 이동 동선에 맞추어 수면 시, 식사 시, 재택근무 시 등에 맞게 자유로운 이동이 가능하여 기존 식물이 주는 정서적 안정 효과를 극대화한다. 최종 디자인은 FGI를 통해 구조적, 기능적, 형태적 문제점을 점검하고 기존 식물재배기와 비교해 우수성을 평가받았으며, 평가 결과 다수의 설문자가 제품의 정서적 안정 효과가 있음에 동의하며 긍정적인 평가를 받았다.
결론 : 현재 도시민들이 단순히 먹거리를 생산하기 위함이 아닌 즐거움과 행복감을 목적으로 식물을 키우고 있는 만큼, 제품을 사용하는 사용자를 세분화하여 각기 계층의 사용자의 라이프 스타일 및 욕구와 문제점을 파악하고 반영한 심화 된 제품의 제안이 필요하다. 본 연구에서 제안하는 홈가드닝 제품은 청년층 1인 가구라는 구체적인 대상을 선정하고 이론적 고찰 및 사용자 조사를 통해 도출된 사용자의 욕구를 구조적, 기능적, 형태적 요소로 반영한 디자인을 제안했다는 점에서 의의가 있다. 나아가 본 연구를 선행연구로 활용하여 다인 가구, 중년층ㆍ노년층 1인 가구 등의 다양한 가구 형태에 맞춘 홈가드닝 제품에 관한 후속연구도 진행할 예정이다.

Background : Recently, modern people have been promoting urban agriculture where modern people produce their own crops by overlapping a number of issues, including thirst for nature, the food crisis caused by climate change, and the pursuit of safe and healthy food caused by COVID-19. This has resulted in the growth of the home plants cultivator and the 'agritainment' trend. Therefore, this study focuses on the ever-expanding agritainment trend and proposes home gardening products for single-person households.
Methods : Entertainment for young single-person households was defined through agritainment, home gardening, and theoretical study of one household, which are the keywords of this study, and problem definitions and user needs were identified through related product analysis and user research. As a method of design development, various ideas were released through idea sketches, and three of them were selected and the design preference survey was conducted. The morphological, functional, and structural elements of the product were evaluated through expert verification by producing the MVP of the final selected design and specifying size, color, material, and function.
Results :To solve the problem of existing Plants Cultivator, which are relatively larger and heavier than typical small pots and have limited placement space, we adopted a modular design with removable parts. This maximizes the emotional stability effect of existing plants by enabling free movement according to the user's movement, such as sleeping, eating, and working from home. The final design was evaluated for excellence compared to existing planters through in-depth interviews to check structural, functional, and form issues, and received positive evaluations such as 'It is differentiated from existing Plants Cultivator in form and function.
Conclusion : Currently, numerous Plants Cultivators are being released due to the popularity of urban agriculture and home gardening, but the majority of products focus only on plant growth. As urban residents grow plants for the purpose of pleasure and happiness, not just to produce food, it is necessary to subdivide users who use the product to identify and reflect the lifestyle, needs, and problems of users of each class. The home gardening product proposed in this study is meaningful in that it selected a specific target of single-person households for young people and proposed a design that reflects the needs derived through user surveys as structural, functional, and morphological factors.
Author(s)
Development of Home Gardening Product Design According to the Agritainment Trend
Issued Date
2023
김승준
최영은
Type
Article
Keyword
애그리테인먼트홈가드닝1인 가구AgritainmentHome GardeningSingle-person Households
DOI
10.21195/jidr.2023.22.3.008
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/16158
Publisher
Journal of Integrated Design Research
Language
한국어
ISSN
2765-2793
Citation Volume
22
Citation Number
3
Citation Start Page
135
Citation End Page
148
Appears in Collections:
Arts > Textile Design
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록
  • 관련 파일이 존재하지 않습니다.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.