카페리 선박특성과 거주구 공간구성에 관한 연구 - 연안 여객선 현대화 펀드로 건조된 카페리 중심으로 -
- Abstract
- 본 연구에서는 ‘연안여객선 현대화 펀드’ 지원사업으로 건조된 6척의 카페리를 대상으로 운항노선을 기준으로 기본적인 선체의 규모와 일반적인 특성을 파악하였다. 그리고 선박별 승객 거주구의 공간구성을 승객이 숙박하는 객실공간과 다양한 선상 활동을 지원하는 공용공간으로 분류하고 각 공간의 유형과 특성을 분석하여 카페리의 거주구 공간구성 특성을 밝히려고 하였다. 거주구 공간유형은 다양한 등급의 객실공간과 식사공간, 휴게공간, 레저공간, 반려동물공간과 같은 공용공간으로 분류하였다. 연구대상 카페리는 선박이 본격적인 운항을 시작한선박의 진수 연도를 기준으로 진행하였다. 연구자료는 각 선사의 홈페이지에 소개된 Deck Plan과 연구자가 직접 승선하여 조사한 자료를 중심으로 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 연안 카페리로 적합한 선체의 규모는 160m(L)x25m(W), 21,000Ton으로, 보편적으로 7개의 Deck으로 구성되고, 거주구는 승객들을 위한 2개의 Deck과 선원 및 승무원을 위한 1개의 Deck으로 구성된다. 이를 기준으로 항로의 특성과 운영방안에 따라규모가 증감하고 있다. 둘째, 우리 문화와 생활 특성을 반영하고 신규 여행객 창출을 위한 다양한 객실 유형과 공용시설이 제공되었다. 특히 승객의 프라이버시 보호와 쾌적성을 위해 파티션다인실, 리클라인의자실, 벙커형 1인 침대와 같은 다양한 프라이버시형 객실 공간이 제공되었다. 셋째, 이동의 불편을 해소하기 위해, 에스컬레이터, 엘리베이터, 무장애객실과 같은 시설과 공간을 제공하여, 카페리 이용의 보편성을 제공하였다. 넷째, 현대인의 생활양식을 반영하여 반려동물들이 함께 여행할 수 있게 반려동물 동반객실과 펫룸 등이제공되었다. 이는 장거리 여행 시 항공기보다 차별화된 장점이 될 수 있다. 다섯째, 골드스텔라호의 VIP실, 1등 실과 같이 오션뷰를 가진 객실에는 테라스를 설치하여, 선상 여행의 특별한 체험을 할 수 있게 할 필요가 있다. 여섯째, 선박별 거주구 공간구성의 차별성은 크지않은 것으로 나타난다. 다양한 여행수요 창출과 해상 여행경험을 높이기 위해서는 운항거리 및 항로의 특성을 반영하여 선박별로 차별화된 콘텐츠와 프로그램 그리고 이를 반영한 거주구 공간구성 방안이 필요하다.
In this study, the size and general characteristics of the basic hull were identified based on the route of operation for six ferries built as a support project for the Coastal Passenger Ship Modernization Fund. In addition, the spatial composition of each ship's passenger residence was classified into a cabin space where passengers stay and a public space that supports various onboard activities, and the types and characteristics of each space were analyzed to reveal the spatial composition of the ferry. Residential space types were classified into shared spaces such as room spaces of various grades, dining spaces, rest spaces, leisure spaces, and pet spaces. The ferry subject to the study was conducted based on the launch year of the ship when the ship began full-fledged operation. The research data focused on the Deck Plan introduced on each shipping company's website and the data directly investigated by the researcher. The results of the study are as follows. First, the size of the hull suitable for a domestic coastal ferry is 160m(L)x25m(W) and 21,000Ton, which generally consists of seven decks, and the residence consists of two decks for passengers and one deck for crew and crew. Based on this, the size is increasing or decreasing according to the characteristics of the route and the operation plan. Second, various room types and public facilities were provided to reflect our culture and life characteristics and create new travelers. In particular, various privacy-type room spaces such as partition multi-person rooms, recline bedrooms, and bunker-type single-person beds were provided to protect passengers' privacy and comfort of passengers.
Third, in order to solve the inconvenience of movement, facilities and spaces such as escalators, elevators, and barrier-free rooms were provided to provide the universality of using the ferry. Fourth, pet rooms and pet rooms were provided to reflect the lifestyle of modern people so that pets could travel together. This can be a differentiated advantage over aircraft when traveling long distances. Fifth, it is necessary to install terraces in rooms with ocean views, such as the VIP room and the first class room of the Gold Stella, so that you can have a special experience of ship travel. Sixth, the difference in the spatial composition of the residence by ship does not appear to be significant. In order to create various travel demand and increase the experience of sea travel, differentiated contents and programs for each ship reflecting the characteristics of the distance and route, and a plan to organize residential spaces reflecting them are needed.
- Author(s)
- A Study on Carferry Ship Characteristics and Residential Space Composition - Focusing on Carferry Built with the Coastal Ferry Modernization Fund -
- Issued Date
- 2023
신선영
- Type
- Article
- Keyword
- 카페리 선박특성; 공간구성; 현대화 펀드; 디자인융합연구; Carferrship Characteristics; Space Composition; Modernization Fund; Design Convergence Research
- DOI
- 10.17548/ksaf.2023.09.30.265
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/16171
- Publisher
- 한국과학예술융합학회
- Language
- 한국어
- ISSN
- 2005-1409
- Citation Volume
- 41
- Citation Number
- 4
- Citation Start Page
- 265
- Citation End Page
- 276
-
Appears in Collections:
- Arts > Textile Design
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.