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Bloom’s 3단계 학습모델 기반 감성디자인 3단계 체계 측정도구 개발에 관한 연구

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Abstract
소비자(사용자)들이 제품서비스를 구매하는 시점부터 사용하면서 경험하는 일련의 과정에서 일어나는 감성 요인 및 특성에 대한 체계적인 이해는 제품과 서비스를 디자인하는 데 있어 매우 중요한 일이다. 본 연구는 사전 실행된 ‘Bloom’s 학습모델 기반, 감성디자인 3단계 개념 체계화 타당성 연구 - 대학교 산업 디자인 교육 과정을 중심으로-’의 후속 연구로 도널드노먼이 제시한 ‘감성디자인의 3단계 인식 이론’(이하, ‘ED 3s’로 표기함)의 개념적 단계를 넘어 제품서비스를 분석하는 데 있어서 보다 체계적인 정량적 측정 도구 개발을 목표로 한다. 이를 위해 감성디자인 3단계와 연관된 문헌 조사를 진행했으며 타당성과 신뢰도가 확보된 척도 문항 165개를 확보하였다. 확보된 문항을 블룸의 3단계 학습모델체계(이하, ‘BL 3s’로 표기함)에 대입하기 위해 총 16개 항목체계에 5문항씩 배정될 수 있도록 1차 전문가 검수를 통해 총 80문항을 추출하였다. 추출된 80개 문항의 설문은 스마트폰 및 스마트워치를 사용 중인 20~50대를 대상으로 구매와 사용과정에서 경험한 내용을 바탕으로 설문에 응답하였다. 최종 수집된 유효한 설문데이터를 기반으로 요인 및 신뢰도 분석결과 총 80문항 중 3개의 문항을 제외한 77개 문항의 영역별 유효성이 확인되었다. 본 연구에서 도출된 1차 예비타당성 설문 문항은 향후 진행될 3차 전문가 개방형 설문 결과와 비교하여 최종 4차 전문가 폐쇄형 설문을 통한 요인 및 신뢰도 분석이 진행될 예정이다.


A systematic understanding of the emotional factors and characteristics that consumers (users) experience while purchasing and using products and services is essential for designing products and services. This study aims to develop a more systematic quantitative measurement tool for analyzing products and services beyond the conceptual stages of Donald Norman's 'Three Stages of Perception Theory of Emotional Design' (after this referred to as 'ED 3s'), which is based on Bloom's Learning Model, as a follow-up to the previous study, 'Feasibility Study of Conceptualization of Three Stages of Emotional Design - Focusing on University Industrial Design Education Course'. The literature review obtained 165 scale items with validity and reliability with emotional design. Eighty items were extracted through the first round of expert review to assign five items to each of the 16 item systems to fit into Bloom's three-stage learning model system (after this, referred to as 'BL 3s'). The extracted 80-item survey was distributed to a target audience of 20-50 people using smart-phones and smart-watches; based on the final collected survey data, factor and reliability analyses confirmed the validity of 77 out of 80 questions except for 3. The first pilot survey questions derived from this study will be compared with the results of the third expert open-ended survey to be conducted in the future, and factor and reliability analysis will be conducted through the final fourth expert closed-ended survey.
Author(s)
A study on the development of an emotional design three-stage system measurement tool based on Bloom's three-stage learning model
Issued Date
2023
이진영
나건
Type
Article
Keyword
감성디자인Emotional Design블룸의 학습체계Bloom’s Education Taxonomy감성디자인 3단계 측정도구Emotional Design 3step Scale
DOI
10.46248/kidrs.2023.3.43
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/16189
Publisher
한국디자인리서치(디자인리서치)
Language
한국어
ISSN
2508-2817
Citation Volume
8
Citation Number
3
Citation Start Page
43
Citation End Page
54
Appears in Collections:
Natural Science > Sport Science
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