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Bloom’s 학습모델 기반, 감성디자인 3단계 개념 체계화 타당성 연구 -대학교 산업디자인 교육 과정을 중심으로-

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Abstract
제품서비스를 구매하는 소비자(사용자)들이 체감하는 감성 요소와 특성을 이해하는 것은 사용자경험을디자인하여 새로운 제품서비스를 기획하는 디자이너에게 매우 중요하다. 본 논문의 목적은 도널드노먼이제시한 ‘감성디자인의 3단계 인식 구분 개념 이론’(이하, ‘ED 3s’로 표기함) 학습결과를 통해 실제 제품서비스 분석과정에서의 실효성 파악 및 발전 방향을 제안하는 것이다. 이를 실행하기 위해 첫 번째로 대학생98명에 대해 ‘ED 3s’ 이론 교육 후 참가자 사용 경험이 포함된 제품서비스를 선정하여 ‘ED 3s’ 단계별 구분 분석을 실습하였다. 실험 결과, ‘ED 3s’를 이론적으로 이해하는 것과 제품서비스 분석에 있어서 각 단계를 명확히 구분 짓는 부분에서의 간극이 존재함을 확인하였다. 실험 결과를 통해 감성디자인의 단계별 구분에 적합한 평가 기준과 표준 척도 문항 개발의 필요성을 확인하였으며 ‘ED 3s’ 이론에서의 단계별 표준화된 핵심 지표가 요구된다는 소 결론을 얻었다. 두번째로, 실험 결과에 근거한 ‘ED 3s’와 관련된 표준화지표 개발을 위한 사전 연구를 위해 체계적 문헌 고찰을 진행하였다. 문헌 조사의 핵심 통찰 중 하나로, 마케팅 이론에서 감성은 제품서비스를 선택하는 소비자의 의사결정과정에 큰 영향을 끼치는 ‘소비자 학습과정’ 이론을 확인하였다. 이를 통해 ‘체계적인 학습단계’를 강조한 ‘Bloom’s 3단계 학습 체계’ (이하, ‘BL 3s’로 표기함)와 ED 3s의 학습과 관련된 상호 연관성에 관한 연구 통찰을 얻게 되었다. 본 통찰의 실효성확인을 위해 개방형 전문가 인터뷰를 진행하였으며, BL 3s는 ED 3s의 객관적 기준을 마련하는 데 가능성이 있음을 확인하였다.
본 연구는 개념화 단계에 머무는 ED 3s의 재인식과 교육 분야에서 신뢰도가 확보된 BL 3s 학습 체계와의 상관관계에 대한 학술 가치를 확인한 것에 의미가 크다. 본 연구결과를 기반으로 향후 BL 3s의 16가지 카테고리에 ED 3s의 개념 요소를 적용하여 정량화하는 연구로 연계 발전시킴으로써 감성디자인 이론의 발전에 이바지하고자 한다.


Understanding the emotional elements and characteristics experienced by consumers (users) who purchase product services is very important for designers who design user experiences and plan new product services. This paper aims to identify the effectiveness of Donald Norman’s theory of the three stages of perception in emotional design (after this, referred to as ‘ED 3s’) in the actual product service analysis process. In order to do so, first, 98 university students were trained in the theory of ‘ED 3s’ and then selected product services that included the participants’ usage experience to practice the ‘ED 3s’ step-by-step categorization analysis. As a result of the experiment, we found a gap between the theoretical understanding of ‘ED 3s’ and the analysis of product services in clearly identifying each stage. Through the experimental results, we confirmed the need to develop evaluation criteria and standard scale items suitable for the stage classification of emotional design. We concluded that standardized core indicators for each stage in the ‘ED 3s’ theory are required. Secondly, based on the experimental results, a systematic literature review was conducted as a preliminary study for developing standardized indicators related to the ‘ED 3s’. As one of the key insights from the literature review, we identified the ‘onsumer learning process’ theory in marketing theory, which states that emotions strongly influence the decision-making process of consumers who choose products and services of the consumer learning process. It led to research insights on the interrelation between Bloom’s three-stage learning system (after this referred to as ‘BL 3s’), which emphasizes ‘systematic stages of learning’, and ED 3s.
Open-ended expert interviews were conducted to confirm the validity of this insight, and it was found that BL 3s has the potential to provide an objective basis for ED 3s. This study is significant because it confirms the scholarly value of the reconceptualization of ED 3s, which is still in the conceptualization stage, and its correlation with the BL 3s learning system, which has gained credibility in the field of education. Based on the results of this study, we would like to contribute to the development of emotional design theory by applying the conceptual elements of ED 3s to the 16 categories of BL 3s in a future study to quantify them.
Author(s)
A Study on the Systematization Feasibility of the Three-Stage Concept of Emotional Design Based on Bloom’s Learning Model -Based on University Industrial Design Curriculum-
Issued Date
2023
이진영
나건
Type
Article
Keyword
Emotional Design감성디자인Bloom’s Education Taxonomy블룸의 학습체계ED 3s감성디자인의 3단계 인식 구분BL 3s블룸의 3단계 학습체계
DOI
10.18208/ksdc.2023.29.3.387
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/16191
Publisher
한국디자인문화학회지
Language
한국어
ISSN
1598-6497
Citation Volume
29
Citation Number
3
Citation Start Page
387
Citation End Page
400
Appears in Collections:
Natural Science > Sport Science
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