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조선소 트랜스포터 최적 운영을 위한 혼합형 유전알고리즘

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Abstract
본 연구에서는 트랜스포터의 할당 및 운행 순서를 최적화하기 위한 유전 알고리즘을 제안한다.
유전 알고리즘의 해는 리스트의 집합으로 표현되는데 각 리스트는 해당 트랜스포터가 작업할 순서를 나타낸다. 또한 성능 향상을 위해 효과적인 지역 탐색 연산을 결합한 혼합형 유전 알고리즘의 형태로 구현하였다. 지역 탐색 연산은 작업량이 적은 트랜스포터에서 작업의 블록을 꺼내어다른 트랜스포터의 작업 목록에 삽입함으로써 트랜스포터 운용 대수의 감소를 유도한다. 제안하는 알고리즘의 효용성을 평가하기 위해 실제 조선소와 유사한 규모의 시뮬레이션 환경을 통해Multi-Start 및 순수 유전알고리즘과 비교하였다. 가장 큰 규모의 문제에 대해 그들에 비해 트랜스포터 수는 각각 40% 및 34%, 총작업 소요 시간은 27% 및 17% 감소시켰다.

In this study, we propose a genetic algorithm (GA) to optimize the allocation and operation order of transporters. The solution in the GA is represented by a set of lists each of which the operation order of the corresponding transporter. In addition, it was implemented in the form of a hybrid genetic algorithm combining effective local search operations for performance improvement. The local search reduces the number of operating transporters by moving blocks from a transporter with a low workload into that with a high workload. To evaluate the effectiveness of the proposed algorithm, it was compared with Multi-Start and a pure genetic algorithm through a simulation environment similar in scale to an actual shipyard. For the largest problem, compared to them, the number of transporters was reduced by 40% and 34%, and the total task time was reduced by 27% and 17%, respectively.
Author(s)
A hybrid genetic algorithm for the optimal transporter management plan in a shipyard
Issued Date
2023
박준호
권영근
Type
Article
Keyword
트랜스포터 운영유전 알고리즘블록운반 스케줄링Transporter ManagementGenetic AlgorithmBlock Transport Scheduling
DOI
10.9708/jksci.2023.28.12.049
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/16283
Publisher
한국컴퓨터정보학회논문지
Language
한국어
ISSN
1598-849X
Citation Volume
28
Citation Number
12
Citation Start Page
49
Citation End Page
56
Appears in Collections:
Engineering > IT Convergence
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