관광 메타버스의 어포던스 디자인 요소에 관한 연구
- Abstract
- (연구배경 및 목적) 관광 메타버스는 실제 여행이나 관광을 경험하지 않고도 가상 세계에서 즐길 수 있는 기술을 의미하며, 이러한 관광 메타버스의 다양한 특성을 고려하여 콘텐츠를 개발해야 한다. 그중에서도 어포던스 디자인은 관광 메타버스에서 지역 홍보와 서비스 제공, 사용자 간 상호작용과 커뮤니티 형성, 다양한 활동과 경험을 구성하는데 중요한 영향을 미친다. 어포던스 디자인의 적용으로 사용자들은 쉽게 상호작용하고 다양한 활동을 즐길 수 있으며, 지속 가능한 콘텐츠 개발과 커뮤니티 형성을 유도함으로써 사용자의 지속적인 관심과 참여를 이끌어 낸다. 본 연구는 어포던스 디자인과 관광 메타버스 콘텐츠의 연관성을 연구하여 다양한 관광 경험을 즐길 수 있는 방안을 모색한다. 지속적인 관심과 참여를 유도하는 콘텐츠 개발을 통해 관광 메타버스의 이용률을 증가시키고 지속적인 활성화를 이끌어 내기 위해 어포던스 디자인의 요소를 중점적으로 분석하고자 하며 이는 관광 메타버스 콘텐츠의 개선과 보완을 목적으로 한다. (연구방법) 첫째, 이론적 고찰을 통하여 메타버스와 유형을 이해하고 관광 메타버스의 핵심 속성을 분류하여 관광 메타버스의 특성을 도출한다. 둘째, 선행연구를 통하여 어포던스 디자인의 개념과 정의를 알아보고 어포던스 디자인 요소를 네 가지로 분류하여 13가지의 특성으로 도출하였다. 이를 토대로 관광 메타버스의 특성과 어포던스 디자인 특성의 공통점을 연결하고 연구모형을 통해 관광 메타버스의 어포던스 디자인 특성을 도출한 후 평가항목과 분석의 틀을 마련하였다. 셋째, 국내의 관광 메타버스 콘텐츠를 사례로 선정하였으며 사례분석을 통해 연구의 결과를 도출하였다. (결과) 국내 관광 메타버스 콘텐츠에 대한 연구모형을 적용한 사례분석 결과, 메타버스의 모티베이션 유형이 강조될수록 실제성, 접근성, 참여성, 유도성, 다양성 등의 특성이 높게 나타났다. 반면, 프레젠테이션 유형에 가까울수록 접근성, 경험성, 다양성이 상대적으로 낮았다. 상호성과 지각성, 정보성, 심미성은 보통의 연관성을 가졌으며, 협업성은 두 사례 모두에서 낮은 연관성을 보였다. 또한, 가상성과 사실성의 연관성은 콘텐츠의 성격과 서비스 유형에 따라 다르게 나타나는 것을 확인하였다. (결론) 메타버스 관련 산업이 빠르게 발전됨에 따라 새로운 형태의 관광 메타버스가 확장되어 발전하고 있다. 하지만 사용자의 지속적인 관심과 참여를 이끌기에는 어려움이 있는 것이 현실이다. 사용자들이 다양한 관광경험을 즐기며 쉽게 상호작용할 수 있는 지속 가능한 관광 메타버스 콘텐츠를 개발하는데 활용되기를 기대한다.
(Background and Purpose)Tourism metaverse refers to technology that can be enjoyed in the virtual world without experiencing actual travel or tourism, and content should be developed considering the various characteristics of these tourism metaverses. Among them, affordance design has an important influence on regional promotion and service provision, interaction and community formation between users, and the composition of various activities and experiences in metaverse tourism. With the application of affordance design, users can easily interact with and enjoy various activities, attracting continued interest and participation by inducing sustainable content development and community formation. This study examined the relationship between affordance design and metaverse tourism content to identify ways to enjoy various tourism experiences. To increase the utilization rate of tourism metaverses and motivate continuous activation through the development of content that induces continuous interest and participation, we focus on analyzing the elements of affordance design, which is expected to be a reference study contributing to the improvement and supplementation of tourism metaverse content. (Method) First, the characteristics of tourism metaverse were derived by understanding the types of metaverse through theoretical consideration and classifying the core properties of tourism metaverse. Second, the concept and definition of affordance design were investigated through prior research, and affordance design elements were classified into four categories and divided into 13 characteristics. Based on this, the characteristics of the tourism metaverse and the affordance design characteristics were connected, the affordance design characteristics of the tourism metaverse were derived through the research model, and the evaluation items and analysis framework were prepared. Third, the metaverse content of domestic tourism was selected as a case study, and the results were derived through a case analysis. (Results) As a result of applying a research model to domestic tourism metaverse content, it was found that the more emphasized the type of motivation of the metaverse, the higher the characteristics such as practicality, accessibility, participation, induction, and diversity. However, the closer to the presentation type, the lower the accessibility, experience, and diversity. Interaction, perceptiveness, information, and aesthetics showed a normal correlation, while collaboration showed a low correlation in both cases. In addition, it was confirmed that the relationship between virtuality and realism appeared differently depending on the nature of the content and type of service. (Conclusions) As metaverse-related industries develop rapidly, a new type of tourism metaverse is expanding and developing. However, the reality is that it is difficult to attract users’ continued interest and participation. It is expected to be used as a reference for developing sustainable tourism metaverse content, with which users can easily interact with while enjoying various tourism experiences.
- Author(s)
- A Study on the Affordance Design Elements of Tourism Metaverse
- Issued Date
- 2023
김주영
임선희
김주연
- Type
- Article
- Keyword
- 관광 메타버스; 가상공간; 어포던스 디자인; 관광 메타버스 콘텐츠; 지속가능한 콘텐츠; Tourism Metaverse; Virtual space; Affordance design; Tourism Metaverse Content; Sustainable Content
- DOI
- 10.35216/kisd.2023.18.5.399
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/16298
- Publisher
- 한국공간디자인학회 논문집
- Language
- 한국어
- ISSN
- 1976-4405
- Citation Volume
- 18
- Citation Number
- 5
- Citation Start Page
- 399
- Citation End Page
- 410
-
Appears in Collections:
- Arts > Textile Design
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.