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고분벽화로 본 고구려인의 화장과 화장품

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Abstract
고구려인이 어떻게 화장했는지, 어떤 재료로 어떤 종류의 화장품을 만들어 사용했는지를 전하는 기록은 남아있지 않다. 그러나 고분벽화에 보이는 화장한 얼굴, 중국의 기록에 보이는 화장 기법과 재료, 화장 상태, 유물에 남은 화장한 얼굴 등을 상호 비교 검토하면 고구려인의 화장 기법, 재료 등에 대해 어느 정도 알아낼 수는 있다. 고구려 여인의 화장을 보여주는 사례 가운데 이른 시기의 작품은 안악3호분 벽화다. 벽화의 귀족 여인과 시녀는 4세기 중엽 고구려 여인은 얼굴에 백분을 바르고 화장 먹으로 눈썹을 그렸으며, 윗입술을 검게, 아랫입술을 붉게 칠하는 연지 화장을 하거나, 위아래 입술 모두 붉게 칠했음을 알게 한다. 5세기 초 고구려 여인들은 입술연지 외에 볼연지도 했음을 고분벽화로 확인할 수 있다. 순천 동암리벽화분 인물도에서 확인되는 볼연지는 이후, 평양과 국내성 고분벽화의 여인 얼굴에도 보인다. 전성기인 5세기 고구려에서 지역 간 문화적 교류가 활발히 이루어지면서 여인의 화장 기법 확산도 이루어졌다고 볼 수 있는 사례들이다. 이마의 곤지화장은 고구려의 경우, 5세기 전반 작품인 남포 옥도리벽화분부터 확인할 수 있다. 중국의 남조 송나라에서도 비슷한 시기에 곤지화장이 출현하고 있어 고구려와 남조 송 가운데 어디에서 먼저 곤지화장이 시작되었는지 가리기는 어렵다. 상당한 거리에 있는 서로 다른 두 사회에서 각각 독자적으로 같은 방식의 화장이 시작되었을 가능성을 고려하게 하는 경우다. 남성이 얼굴에 백분을 바르고, 입술연지를 하는 사례는 고구려 고분벽화에서도 확인되고, 중국의 삼국시대 이래의 기록을 통해서도 살펴볼 수 있다. 기록과 유적 인물도로 보아 남성 화장이 고대 동아시아에서는 일반적인 관습으로 받아들여졌을 가능성이 크다. 다만 남성 화장이 어느 정도 보편적으로 확산되었는지를 이런 유적과 기록만으로는 판단하기 어렵다.

There is no record of what makeup in Koguryo looked like, what kind of items people used, or how and with what materials the cosmetic items were made. However, examining the painted faces in Koguryo tomb murals and comparing them with the makeup techniques, materials, and faces left in Chinese records and artifacts might provide a glimpse into the cosmetic techniques and materials used in Koguryo. One of the examples of Koguryo women’s makeup is from Anak Tomb No. 3, one of the earlier tomb murals. The aristocratic lady and her maid in the painting show that in the mid-4th century Koguryo, women powdered their faces with white, drew their brows with dark ink, and used yeonji makeup technique where they painted their upper lips black and tinted their lower lips red. Tomb murals also show that in the early 5th century, Koguryo women not only used yeonji makeup on their lips but also on their cheeks. The cheek blush can also be found in Dongam-ri Mural Tomb in Suncheon as well as the tomb murals of Pyeongyang and Guknaeseong. This shows that women’s makeup technique spread throughout the regions as cultural exchange flourished in Koguryo at its peak. Using gonji makeup on the forehead is first seen in Okdo-ri Mural Tomb of Nampo which dates to the first half of the 5th century. Similar makeup techniques also appear during the same period in the Chinese Song Dynasty. It is difficult to determine whether Koguryo or Song was the first to use gonji makeup. It is possible that similar makeup styles burgeoned in two different societies independently. Men powdering their faces and doing yeonji makeup on their lips can be found both in Koguryo tomb murals and Chinese records dating back to the Three Kingdoms Period. It is likely that men wearing makeup were commonly accepted in ancient East Asia. However, the extent of the popularity of men’s makeup cannot be determined solely by such records and artifacts.
Author(s)
Makeup and Cosmetics of Koguryo People Seen Through Tomb Murals
Issued Date
2023
전호태
Type
Article
Keyword
고구려 고분벽화화장화장품백분연지Koguryo tomb muralsmakeupcosmeticspowderyeonji
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/16328
Publisher
고고학지
Language
한국어
ISSN
1229-6643
Citation Volume
29
Citation Number
1
Citation Start Page
63
Citation End Page
86
Appears in Collections:
Humanities > History and Culture
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