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교육복지우선지원사업이 청소년의 정서발달에 미치는 영향: 교사지지의 매개효과를 중심으로

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Alternative Title
Effects of the Education Welfare Priority Support Project on the Emotional Development of Adolescents: Focusing on the Mediating Effects of Teachers’ Support
Abstract
본 연구의 목적은 교육복지우선지원사업이 청소년의 정서발달에긍정적인 영향을 미치고 있는지, 그리고 교사의 지지가 두 변수의관계를 매개하고 있는지 파악하는 것이다. 분석 자료는 중학교와고등학교 재학생 272명의 교육복지우선지원사업 참여 경험과 정서발달, 인구사회학적 특성 변수 등 본 연구에 필요한 주요 변수를모두 포함하고 있는 울산광역시 남구의 2020년 위기청소년 실태조사 자료를 활용하였다. 분석결과 교육복지우선지원사업이 중학생의 정서발달에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다.
그러나, 이러한 긍정적인 효과는 대체로 직접적인 효과로 나타나는 것이 아니라 교사지지를 통한 간접효과의 형태로 나타나고 있었다. 고등학생의 경우에는 직접⋅간접효과가 모두 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 결과를 토대로 중학교에대한 교육복지우선지원사업의 확대, 학생과 교사의 관계를 개선할수 있는 프로그램 강화, 후속연구를 위한 DB 구축을 제안하였다.


The purpose of this study is to investigate whether the Education Welfare Priority Support Project has positive effects on the emotional development of adolescents, and whether there is mediating effects of teachers’ support in this process. For the analysis, this study used the 2020 Youth Risk Behavior Survey in Namgu, Ulsan Metropolitan City, because the data contains information such as the experience of the Education Welfare Priority Support Project and Socio-demographics of 272 middle and high school students. Results show that the Education Welfare Priority Support Project had a positive effect on the emotional development of participating students when they are in middle school.
However, in general, no direct positive effect was found, and it was confirmed that the positive effects were indirectly associated to teachers’ support. Based on the results, this study proposes to expand the Education Welfare Priority Support Project for middle schools, to strengthen the program to improve the relationship between students and teachers, and to develop DB system for the following study.
Author(s)
주은수
Issued Date
2022
Type
Article
Keyword
교육복지우선지원사업청소년정서발달교사지지매개효과Education Welfare Priority Support ProjectAdolescentEmotional DevelopmentTeacher SupportMediating Effects
DOI
10.33471/ILA.39.3.17
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/17957
Publisher
공공정책연구
Language
한국어
ISSN
2384-0439
Citation Volume
39
Citation Number
3
Citation Start Page
417
Citation End Page
441
Appears in Collections:
Social Science > Social Welfare
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