능동형 현가장치의 퍼지제어에 관한 연구
- Alternative Title
- Controller Design for Active Suspension Using Fuzzy Logic
- Abstract
- 급선회나 차선 변경을 시도할 때 차량의 스프링 상 중량은 스프링 하 중량에 대해 상대적인 롤링운동이 발생하게 되는데 이 운동은 차체의 안정성에 나쁜 영향을 미칠 뿐만아니라, 운전자의 조종안전성과 탑승자?? 승차감을 떨어 뜨리는 결과를 초래하게 된다.
본 논문에서는 차량의 롤운동과 관련된 조종안정성과 승차감을 개선하기 위하여 퍼지제어기를 설계하고, 시뮬레이션으로 그 평가를 시도하였다. 차량의 모델은 3자유도의 운동 즉, 횡 슬립, 요잉 운동, 롤링 운동으로 구성되며 오버스티어와 언더스티어의 정상상태 핸들링 특성을 갖는 차량을 대상으로 시뮬레이션을 하였다.
컴퓨터 시뮬레이션 결과 퍼지 알고리즘을 이용한 제어기는 수동형 시스템과 Fred의 시스템[7]에 비해 선회시 롤 각이 현저하게 감소하고, 선회 속도와 횡 가속도의 응답이 빨라지고 정상상태 이득이 커져 조종안전성에 유리하며 차선 변경시나 선회시 가속을 하는 동안에도 작은 롤의 변화를 가지고 정상상태에 도달하고 있음을 보여준다.
A vehicle generates the rolling motion of sprung mass relative to unsprung mass during cornering or lane changing. The rolling motion tends to decrease handling performance and ride comfort.
In this paper, a digital controller using fuzzy algorithm is designed to improve handing performance and ride comfort by controlling roll angle during cornering or lane changing. A vehicle model consists of three degree of freedom i.e., sideslip, yawing and rolling motion, and is simulated for vehicles with characters of steady-state handling of oversteer and understeer.
As the result of computer simulation, the controller using fuzzy algorithm prevails over handling performance because of the decreasing of rolling angle, rapid response to yaw velocity and lateral acceleration, and good steady-state gain, when cornering, compared with passive system and Fred's system[7]. And it also shows that the response gets to steady-state with small roll change for lane changing and acceleration of cornering time.
A vehicle generates the rolling motion of sprung mass relative to unsprung mass during cornering or lane changing. The rolling motion tends to decrease handling performance and ride comfort.
In this paper, a digital controller using fuzzy algorithm is designed to improve handing performance and ride comfort by controlling roll angle during cornering or lane changing. A vehicle model consists of three degree of freedom i.e., sideslip, yawing and rolling motion, and is simulated for vehicles with characters of steady-state handling of oversteer and understeer.
As the result of computer simulation, the controller using fuzzy algorithm prevails over handling performance because of the decreasing of rolling angle, rapid response to yaw velocity and lateral acceleration, and good steady-state gain, when cornering, compared with passive system and Fred's system[7]. And it also shows that the response gets to steady-state with small roll change for lane changing and acceleration of cornering time.
- Author(s)
- 박성태; 김훈석
- Issued Date
- 1995
- Type
- Research Laboratory
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/3750
http://ulsan.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002024026
- 공개 및 라이선스
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