울산지역 여대생의 음주행동에 관한 조사
- Alternative Title
- A Study on Drinking Behavior of Female College Students in Ulsan
- Abstract
- 본 연구는 울산대학교 여대생 200명을 대상으로 평소의 음주행동, 의식 및 음주문화 전반을 설문지를 통하여 조사하였다. 대상자의 평균 신장과 체중은 162.1±7.8cm 및 50.7±6.3kg으로 나타나서 한국인 영양권장량 평균치와 비교하였을 때 신장은 약간 크고 체중은 낮게 나타났다. 음주횟수는 한 달에 한번(24.5%)과 일주일에 한번(22.5%)이 높게 나타났다. 마시는 술의 종류로는 맥주와 소주가 각각 43.0%와 37.0%로 나타났으며, 안주의 종류로는 탕류가 54.0%로 가장 많았고 그 다음이 과일과 튀김류의 순이었다. 술을 마시는 장소로는 62.5%가 학교 근처의 호프집을 이용했고 25.5%가 소주방이나 로바다야끼를 이용하였으며, 2차로 가는 장소로는 노래방이 69.5%로 가장 많았다. 한 달 술값 지출비용은 2만원 미만이 42.0%, 4만원 미만이 38.5%로 대부분을 차지하여 남학생들과는 차이를 보였다. 음주 후의 수업태도는 '집중력이 떨어진다'가 60.0%로 가장 높았고 음주 후 습관으로는 '잠을 잔다'가 37.5%, '말이 많아진다'가 뽀.0%를 나타냈으며, '아무 변화 없다'의 경우도 20.0%, 그 밖에 '운다'와 '폭력적이다'도 소수 보였다. 한 달 용돈에 따른 음주행동에서는 용돈이 많을수록 술값지출비용이 유의적으로(p<0.001) 증가하였고 술마시는 횟수나 술의 종류에서는 유의적인 차이를 보이지 않았다.
The purpose of this study was to investigate the drinking paaerns and behaviors of female students. Data were collected by a self-administered questionnaires from 200 subjects in Ulsan area. The results of this study were as follows:
1.With regard to kind of alcoholic beverage, 43.0% of subjects have a pre(erence forbeer and 37.0% of them have a preference for soju.
2.The most favorite side dishes are'tang'and'tjaegae'(54.0%) then followed fried floods and fruits.
3.The most popular place for drinking of subjects was nearby pubs(62.5%), and followed sojubang (25.5% ).
4.The reasons for drinking were social gathering after school or student activities, mood change, celebrating occasions.
5.Data showed a high positive correlation between monthly pocket money and financial costs they spent for drink.
The purpose of this study was to investigate the drinking paaerns and behaviors of female students. Data were collected by a self-administered questionnaires from 200 subjects in Ulsan area. The results of this study were as follows:
1.With regard to kind of alcoholic beverage, 43.0% of subjects have a pre(erence forbeer and 37.0% of them have a preference for soju.
2.The most favorite side dishes are'tang'and'tjaegae'(54.0%) then followed fried floods and fruits.
3.The most popular place for drinking of subjects was nearby pubs(62.5%), and followed sojubang (25.5% ).
4.The reasons for drinking were social gathering after school or student activities, mood change, celebrating occasions.
5.Data showed a high positive correlation between monthly pocket money and financial costs they spent for drink.
- Author(s)
- 신완철; 김혜경
- Issued Date
- 2001
- Type
- Research Laboratory
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/4464
http://ulsan.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002024532
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.