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기호학적 입장에서 본 탈춤의 연극성

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Alternative Title
A Semiotic Approach to Korean Mask Dance
Abstract
이글은 Tadeusz Kowzan과 Erika Fisher-Lichte의 이론을 원용하여 탈춤의 연극성을 규명한 작업이다. 언어/춤, 언어/상활, 언어/제스츄어 등 여극 기초간의 대립적 양상에 의해 탈춤의 골계적 비극성이 드러나는 것으로 파악하였다. 이 독특한 연극성이 현대의 마당극에도 적용되어야 비로서 새로운 한국 연극의 기틀을 마련할 수 있을 것이라고 판단된다.
The concept of theatricality has undergone a historical change. How to define theatricality is a controbersal matter among contemporary theater critics. Un this regard the semiotic approach provides an efficient tool for clarifying the unique theatricality phenomena drown the audience in a burst of laughter tinted with tears.
The concept of theatricality has undergone a historical change. How to define theatricality is a controbersal matter among contemporary theater critics. Un this regard the semiotic approach provides an efficient tool for clarifying the unique theatricality phenomena drown the audience in a burst of laughter tinted with tears.
Author(s)
황훈성
Issued Date
1986
Type
Research Laboratory
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/4564
http://ulsan.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002023987
Alternative Author(s)
Hwang, Hoon-Sung
Publisher
연구논문집
Language
kor
Rights
울산대학교 저작물은 저작권에 의해 보호받습니다.
Citation Volume
17
Citation Number
2
Citation Start Page
185
Citation End Page
196
Appears in Collections:
Research Laboratory > University of Ulsan Report
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