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The Effect of Mobile Shopping App Design Quality and Mobile Service Quality on Behavioral Intention in the Electronic Commerce Industry

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Abstract
모바일 인터넷 환경에서 쇼핑은 더 이상 오프라인 매장과 웹사이트 쇼핑에 국
한되지 않는다.App 쇼핑은 전자상거래 발전에 나타난 새로운 쇼핑 채널이다. 모 바일 쇼핑 앱을 연구하는 App 디자인 품질과 서비스 품질은 휴대폰 정보 소비 촉 진에 긍정적인 역할을 한다. 지금까지의 연구는 서비스 품질이 고객 행동의도에 미치는 영향을 주로 연구했으며, 모바일 앱 디자인 품질과 서비스 품질이 고객 행동의도에 미치는 영향에 대한 연구는 거의 없었다. 그러나 모바일 쇼핑은 오늘 날의 주류 쇼핑 트렌드이다.
따라서 가장 인기 있고 인기 있는 모바일 쇼핑 앱이 될 수 있는 방법을 연구하 는 것이 바로 그 연구 의도다. 연구 문제는 모바일 쇼핑 앱의 디자인 품질이 모 바일 만족도에 정향적인 영향을 미치는가 하는 점이다. 모바일 서비스 품질이 모 바일 서비스 만족도에 정향적으로 영향을 미치고 있습니까? 모바일 쇼핑 앱 디자 인 품질이 모바일 신뢰에 포지티브 영향을 미치는가? 모바일 서비스 품질이 모바 일 신뢰에 긍정적인 영향을 미치고 있습니까? 모바일 만족도가 모바일 신뢰에 포 지티브 영향을 미치고 있습니까? 모바일 만족도가 고객의 행동 의향에 정향적으 로 영향을 미치는가? 모바일 신뢰가 고객의 행동 의사에 정향적인 영향을 미치는 가? 모바일 쇼핑 앱 디자인 품질이 행동 의향에 정향적인 영향을 미치는가? 모바 일 서비스 품질이 행동의향에 영향을 미칩니까? 이 기사에서는 이러한 질문에 답 하기 위해 전인 연구를 바탕으로 아홉 가지 가설과 연구 모형을 제시했습니다.
이러한 측정은 선행 문헌에 기초하여 개발되었다. 설문조사는 중국에서 소셜 소프트웨어인 위챗과 텐센트 등의 온라인 조사를 통해 수집하였다. 전자서비스 품질이 고객 행동의도에 직접적인 영향을 미치는 반면 모바일 쇼핑앱의 디자인 품질은 고객의 행동의도에 직접적인 영향을 미치지 못한다는 연구결과가 나왔다. 또한 모바일 쇼핑 앱의 디자인 품질은 전자 만족도와 정연하게 연관돼 있다. 전 자만족도는 디자인 품질과 행동 의도에도 중개 역할을 한다. 하지만 디자인 품질 은 신뢰에 직접적인 영향을 미칠 수 없고, 신뢰도 모바일 쇼핑 앱 디자인 품질과 고객 행동의도 사이에서 중개 역할을 할 수 없다. 그러나 전자 만족도는 신뢰에 긍정적인 영향을 미친다. 신뢰가 서비스 품질과 행동의도 간의 관계에 조절 역할 을 한다는 연구결과도 나왔다.
본연구의 결과는 모바일 쇼핑 애플리케이션의 개발자와 관리자가 고객 경험을 개 선할 수 있는 것을 더 잘 이해하고, 모바일 쇼핑 앱에 대한 고객의 재방문 의도 를 증가시키는 데 도움이 될 수 있다.|In the mobile Internet environment, shopping is no longer limited to physical stores and
website shopping. Shopping by Apps is a new shopping channel emerging in the development of M-commerce. Studying the App design quality and mobile service quality has a positive effect on promoting mobile consumption. Previous studies mainly studied the effect of service quality on customer behavioral intention, and few studies on the impact of mobile APP design quality and mobile service quality on customer behavioral intention. However, mobile shopping is the mainstream shopping trend today.
Therefore, study how to become the most popular and frequently-visited mobile shopping APP is this research intention. The research question is whether mobile shopping APP design quality has a positive effect on M-satisfaction? Whether M-service quality has a positive effect on M-satisfaction? Whether mobile shopping APP design quality has a positive effect on M-trust? Whether M-service quality has a positive effect on M- trust? Whether M-satisfaction has a positive effect on M-trust? Whether M-satisfaction has a positive effect on customer behavioral intention? Whether M-trust has a positive effect on customer behavioral intention? Whether Mobile shopping APP design quality has a positive effect on behavioral intention? Whether M-service quality has a positive effect on behavioral intention? To answer these questions, based on previous studies, nine hypotheses and research model have been proposed.
The measurements were developed based on previous literature and questionnaire surveys were collected in China through online surveys such as social software WeChat and Tencent. The outcomes show that the M-service quality has a direct effect on the customer behavioral intention, while the mobile shopping APP design quality is not. But M-satisfaction as a mediator can affect the relationship between the mobile shopping APP design quality and behavior intention. Meanwhile, the mobile shopping APP design quality has a positive correlation with M-satisfaction. And then, the mobile shopping APP design quality cannot affect trust, and trust also cannot mediate the relationship between the mobile shopping APP design quality and customer behavioral intention. Furthermore, M-satisfaction has a positive effect on trust. Finally, the research findings also suggest that trust can mediating the relationship between M-service quality and behavioral intention.
The findings of this paper can help developers and managers of mobile shopping APPs to better understand what can improve customer experience and increase customers revisit intention for their mobile shopping APPs.
Author(s)
류패패
Issued Date
2020
Awarded Date
2021-02
Type
Dissertation
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/6030
http://ulsan.dcollection.net/common/orgView/200000363734
Alternative Author(s)
류패패
Affiliation
울산대학교
Department
경영대학원 경영학전공
Advisor
Kim Doyle
Degree
Master
Publisher
울산대학교 경영대학원 경영학전공
Language
eng
Rights
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