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아산, 그의 삶과 생각의 뿌리로서의 유학사상

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Alternative Title
Confucianism as the Root of Asan's Life and Thought
Abstract
아산의 비범한 인생과 업적 이면에는 유학사상의 영향이 크게 작용했다. 그는 동아시아의 지배적 이념 가운데 불교가 아닌 유학을 삶의 이정표로 선택함으로써 가난에 체념하고 순응하는 대신, 자신과 세계에 대한 믿음을 가지고 끊임없이 도전하며 성취하는 삶을 살았다. 또한 편협한 이기주의와 인위적인 이타주의를 지양하고, 본능적 욕구를 자연스럽게 확장시켜 유학의 이상인 대동(大同)사회를 이루고자 노력하였다.
유학적 가치는 아산이 살아가면서 보여준 구체적인 덕목에서 더 잘 드러난다. 그 가운데 대표적인 세 가지는 배움, 신용, 그리고 진취성이다. 아산은 과오를 인정하고 그것을 통해 배워 더 큰 사람이 되어야 한다는 유학의 수양론을 누구보다 잘 실천한 기업인이다. 또한 아산은 현세지향적인 유학에서 가장 중요한 덕목인 신용을 불가능한 상황에서조차 견지함
으로써 그 가치에 대한 신념과 실천 의지를 보여주었다.
아산에게 가장 두드러지는 유학적 덕목은 도전적인 사고와 태도이다. 아산이 가장 좋아했던 유학자인 맹자의 표현 그대로, 그는 광자(狂者)의 화신이었다. 맹자가 이상이 아닌 현실 속에서 가능한 최고의 인간상으로 꼽은 ‘미친 놈’과 같은 자신감과 진취성을 현실에서 아산보다 잘 보여준 사람을 찾기는 힘들 것이다.
삶 전반에서뿐 아니라 구체적 행동 강령에서도 아산에게 삶과 업적의 이정표 역할을 해 준 것은 그가 선택한 공맹의 유학이었던 것이다.
In the background of the extraordinarily distinguished life and work of the Asan exists the strong influence of Confucianism. Among the dominant ideologies of East Asia, he chose Confucianism rather than Buddhism as a milestone of life so that he refused the resignation and compliance and lead a life of constant challenges and fulfillment with positive and optimistic attitude toward the world and the humans. He also avoided both the narrow-minded egoism represented by Taoists, especially that of Yangtzu(楊朱) and the unnatural utilitarian altruism exhibited in the thoughts of Mozi(墨子) and sought to extend the natural human desire to achieve the great Datong (大同) society which is the ideal of all Confucian scholars.
Confucian values are more evident in the specific virtues in Asan's life. Especially three major virtues are prominent ; passion for learning, belief in trustworthiness, and adventurous spirit. Asan was an entrepreneurs who not only recognized the value and importance of the mistakes but also put the theory of cultivation of Confucianism that we should learn from our own mistakes so that we could be a big man[大人] into practice better than anyone else. In addition Asan showed faith and commitment to trustworthiness which is the most important virtue in the this-world-oriented Confucianism by sticking to it even in the seemingly impossible situation.
The most remarkable and representative Confucian virtue in Asan is adventurous and challenging thoughts and attitudes. Just as the expression of Mencius who is his favorite Confucian, Asan is the incarnation of the 'Crazy Man'. Maybe it's in no way easy to find a man of more confidence and adventurous and challenging spirit which is the most eminent characteristic of the 'Crazy Man' whom he regarded as the best model not in the ideal but in the reality than Asan.
In conclusion, it was the Confucianism of Confucius and Mencius that presented Asan with a milestone in the specific codes of conduct as well as in his general life, and he himself had made the choice.
Author(s)
김민철
Issued Date
2020
Type
Journal Of Research Institute
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/6961
Publisher
울산대학교 아산리더십연구원
Language
KOR
Rights
울산대학교 저작물은 저작권에 의해 보호받습니다.
Citation Number
6
Citation Start Page
6
Citation End Page
40
Appears in Collections:
Asan Leadership Institute > 1. Journal Papers
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