KLI

초등학교 방과후학교 역사프로그램이 사회과 학습의 흥미와 성취도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Elementary After-School History Programs on Academic Interest and Achievement in Social Studies
Abstract
ABSTRACT
The Effect of Elementary After-School History Programs on Academic Interest and Achievement in Social Studies
Choi,Yuri Major in History Education Graduate School of Education University of Ulsan
This paper has been prepared to identify the effects of participation in after-school history programs on program students' interest and academic achievement in social studies history lessons and to provide implications for the qualitative improvement and revitalization of these programs. The first survey was conducted among students who have attended a history program for more than one year to analyze their interest and achievement in history lessons. Subsequently, the second survey targeted students who have participated in the program for over three years or completed more than two programs conducted by the researcher, such as 『Inmul Hangugsa』(『Figure-Oriented History』),『Changtong-Yeoksa』(『Creative History』), and 『Creative Geography』. Among the participants of the second survey, those with objectively verifiable academic achievements and were deemed subjects of sufficient observation and analysis were selected for an in-depth qualitative study through interviews. The first survey focused on satisfaction with the after-school history program, interest in the history subject, and academic achievement, while the second surveyed the effects and interest post-participation in these history programs. In-depth interviews based on both surveys investigated the practical and specific impact of after-school history programs on students' interest and academic achievement in social studies. The analysis of the surveys and in-depth interviews yielded the following results:
Firstly, while after-school history programs maintained and developed background knowledge and interest in history, the level of active participation, such as presentations in regular classes, was not as high as the researcher expected. We assess this to be the result of the difference of learning level between those participating in after-school history programs and those who don’t. Secondly, it was confirmed that background knowledge and interest in after-school history programs influence the level of academic achievement in history subjects. Thirdly, participants perceived the after-school history programs as a useful learning method. They developed an interest in history through various hands-on craft activities and came to respect Korean historic culture and diversity while learning about historical lessons. Through the research on actual experiences of educational participants, we were able to confirm that after-school history programs maintain and enhance interest in history, positively affecting academic achievement in social studies. It was noted that starting from lower grades, engaging in these programs through fun and easy crafting lessons maintains students’ interest in history while cultivating historical thinking, judgment, and problem-solving skills.
Keywords : After-School Programs, History Programs, Interest, Social Studies Education, Academic Achievement in History Subjects|초등학교 방과후학교 역사프로그램이 사회과 학습의 흥미와 성취도에 미치는 영향
최유리
본고는 초등학교 방과후학교 역사프로그램 수강 후 학습 참여자의 사회과 역사 수업에 대한 흥미와 학업성취도에 미치는 영향을 파악하여 방과후학교 역사프로그램의 질적인 제고 및 활성화 방안에 시사점을 제공하기 위해 준비되었다. 방과후학교 역사프로그램이 역사 수업에 미치는 흥미와 성취도를 분석하기 위해 역사프로그램을 1년 이상 수강한 학생을 대상으로 1차 설문 조사를 실시하였다. 이어 방과후학교 역사프로그램을 3년 이상 수강했거나, 연구자가 진행하는 『인물한국사』, 『창통역사』, 『창의지리』 등 2개 프로그램 이상을 이수한 학생을 대상으로 2차 설문 조사를 실시하였으며, 2차 연구 참여자 중 학업성취도와 관련하여 객관적 평가가 확인이 되며 충분한 관찰과 분석이 가능한 학생을 대상으로 심층 면담을 통한 질적 연 구를 진행하였다. 1차 설문지는 방과후학교 역사프로그램에 대한 만족도, 역사 과목에 대한 흥미도, 역사교과 학업성취도에 관련된 내용으로, 2차 설문지는 방과후 역사 수업에 대한 흥미 파악 및 수강 이후의 효과 등 방과후학교 역사프로그램과 관련한 내용으로 구성하였다. 1차와 2차 설문 조사를 바탕으로 심층 면담을 통해 초등학교 방과후학교 역사프로그램이 사회과 학습의 흥미와 학업성취도에 미치는 실질적이고 구체적인 영향을 조사하였다. 설문 조사와 심층 면담의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 방과후학교 역사프로그램을 통해 참여자의 역사에 대한 배경지식과 흥미는 유지, 발전 하였다. 그러나 정규 수업에서 발표와 같은 능동적인 참여는 연구자의 기대와 달리 적극적이지 않았다. 이는 방과후학교 역사프로그램 참여자와 비참여자의 학습수준 차이에서 오는 결과로 평가된다. 둘째, 방과후학교 역사프로그램에서 역사에 대한 배경지식과 흥미는 역사교과 학업성취도 수준에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 연구 참여자들은 방과후학교 역사프로그램을 유용한 학습방법으로 인식하고 있었다. 다양한 만들기 수업 등을 통해 역사를 쉽고 재미있게 배움으로써 역사에 흥미를 가지게 되었고, 한국의 역사문화와 다양성을 존중하는 자세와 역사적 교훈을 얻게 되었다고 응답했다. 연구를 통해 교육 참여자들의 실제적인 경험 연구를 통해 방과후학교 역사프로그램이 역사에 대한 흥미를 유지, 발전시켜 사회과 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치고 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 저학년부터 방과후학교 역사프로그램에 참여하여 만들기 수업을 통해 쉽고 재미있게 역사 학습을 시작하면 역사에 대한 흥미 또한 계속 유지되면서 역사적 사고력 함양 은 물론 역사적 판단력과 문제 해결 능력 등을 함께 향상시킨다는 것을 알 수 있었다. 주요어 : 방과후학교, 역사프로그램, 흥미, 사회과 학습, 역사교과 학업성취도
Author(s)
최유리
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
Keyword
방과후학교역사프로그램흥미사회과 학습역사교과 학업성취도
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/13115
http://ulsan.dcollection.net/common/orgView/200000738325
Alternative Author(s)
CHOIYURI
Affiliation
울산대학교
Department
교육대학원 역사교육전공
Advisor
전호태
Degree
Master
Publisher
울산대학교 교육대학원 역사교육전공
Language
kor
Rights
울산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.
Appears in Collections:
Education > History Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.