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장외시장 기업의 회계정보의 질에 관한 연구:K-OTC 시장을 중심으로

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Alternative Title
Accounting Information Quality of Companies in Over the Counter Market:Focused on the K-OTC
Abstract
[연구목적]본 연구는 우리나라의 대표적인 제도권 장외시장인 K-OTC 소속 기업의 회계정보 품질을 실증적으로 검토하여 장외시장 활성화를 위한 방안을 제시하는데 목적을 두고 있다.
[연구방법]본 연구에서는 2014년부터 2020년까지 K-OTC 시장에 소속된 기업을 표본으로 선정하여 해당 기업이 지닌 회계정보의 질(quality)을 두 가지 유형의 대응표본과 비교하여 살펴본다. 이때 대응표본은 표본기업과 성향-점수 매칭(propensity score matching: PMS)를 통해 구성한 코스닥 기업과 기타 비상장기업으로 각각 구성된다.
[연구결과]본 연구의 주요한 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, K-OTC 시장의 회계정보 품질이 기타 비상장기업과 유사하며 정규시장인 코스닥 시장에 비해서는 유의미하게 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 이러한 결과가 K-OTC 시장 내 특정 소속부(등록기업 혹은 지정기업)에 의해 견인된 것이 아니라 시장 전체에서 관찰되는 평균적인 현상인 것으로 관찰되었다 셋째, K-OTC 소속 기업 중 회계기준으로 K-IFRS를 채택한 기업의 회계정보 품질이 보다 우수한 것으로 확인되었다.
[연구의 시사점]본 연구의 결과는 K-OTC 시장에 진입한 기업들이 유상증자를 통한 원활한 자금조달 및 이전 상장 시 높은 공모가 형성 등을 위해 회계정보를 왜곡할 유인을 지니고 있는 반면, 이에 대한 견제가 미약한 시장 특성으로 인해 정규시장에 비해 회계정보의 품질이 크게 악화되어 있음을 보여준다. 이러한 결과는 장외시장 활성화를 저해하는 주요 요인으로 지적되어 온 정보비대칭성을 개선하기 위해서는 동 시장에서 거래되는 기업의 회계정보 품질이 개선될 필요가 있음을 시사한다.

[Purpose]The purpose of this paper is to empirically review the accounting information quality of companies belonging to the K-OTC, representative over-the-counter market in Korea, and suggest ways to revitalize the over-the-counter market.
[Methodology]In this study, we investigate the accounting information quality of companies belonging to the K-OTC market compared with the two types of matching samples(non-listed companies and KOSDAQ companies) by using propensity scores matching.
[Findings]The main results of this study can be summarized as follows. First, we find that the quality of accounting information in the K-OTC market was similar to that of unlisted companies and significantly lower than that of the KOSDAQ market. Second, it was observed that aforementioned results were not driven by specific division (registered companies or designated companies) in the K-OTC market, but were an average phenomenon observed throughout the market. Third, we found that the quality of accounting information was better for companies that adopted K-IFRS even though all sample firms belong to the K-OTC market.
[Implications]The results of this study show that the quality of accounting information of companies belonging to the K-OTC is significantly worse than that of the matching samples from KOSDAQ market. These results suggest that in order to improve information asymmetry, which has been pointed out as a major factor hindering the revitalization of the over-the-counter market, it is necessary to improve the quality of accounting information of companies traded in the over-the-counter market.
Author(s)
곽영민백정한
Issued Date
2022
Type
Article
Keyword
장외시장K-OTC회계정보의정보비대칭성over the counter marketquality of accounting informationinformation asymmetry
DOI
10.35349/tar.2022..74.019
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/13359
Publisher
세무회계연구
Language
한국어
ISSN
1226-1947
Citation Volume
74
Citation Number
0
Citation Start Page
445
Citation End Page
466
Appears in Collections:
Business > Accounting
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