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디즈니 애니메이션에 나타난 젠더 특성에 관한 연구

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Abstract
현대사회는 영화, 드라마, 광고, 그림, 동화 등 다양한 매체들로 인해 우리의 삶은직‧간접적인 영향을 받고 있다. 이 중 아동들이 쉽게 접할 수 있고 즐겨보는 애니메이션은 아동들을 사회화시키고 자아정체성을 성립하는데 중요한 역할을 하는 장르이다.
아동들은 애니메이션을 통해 캐릭터에 몰입하게 되고 자신과 동일시한다. 애니메이션에 표현된 캐릭터들이 성 고정화된 젠더로 표현되어 있을 경우 아동들은 비판적 사고 없이 그대로 모방하고 학습하게 된다. 이러한 이유로 애니메이션 캐릭터들의 젠더 표현은 매우 중요하다. 오늘날의 애니메이션 캐릭터들은 양성 평등한 캐릭터로 표현되고 있는 추세지만, 남녀 불평등적인 모습은 애니메이션 곳곳에서 여전히 찾아볼 수 있다.
본 연구는 아동들의 사회화 및 성 정체성 확립에 중요한 역할을 하고 있는 디즈니 애니메이션에서 나타난 젠더 특성을 알아보기 위하여 남녀 캐릭터들의 외모, 행동, 인물과의 관계, 목표의식을 살펴보았다. 또한 젠더의 한 부분인 성역할의 특성을 구체적으로 살펴보았다. 연구대상은 디즈니 애니메이션의 대표작 7편이며, CD의 내용을 젠더 특성 기준에 따라 내용분석을 실시하였다.
본 연구를 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 남녀 캐릭터들의 ‘외모’에 대한 젠더 특성을 살펴보면 가부장적인 젠더가 약해지는 경향을 보여주었다. 디즈니 애니메이션의 초기 작품들을 살펴보면 캐릭터들의 외모와 옷차림을 통하여 선과 악을, 성격과 신분을 구분하기 쉬웠다. 아름다운 사람은 선함을 대표하고 추악한 사람은 악함을 대표하는 캐릭터로 표현되어졌다. 하지만 시대가 변할수록 외모로써 선과 악의 구분이 모호해져 갔으며 외모에 대한 편견이 사라져 갔다. 또한 디즈니 애니메이션의 초기 작품들의 여자 주인공들은 남성 중심적인 시선으로 여성을 바라보는 외모로 표현 되어졌다. 키가 크고 허리가 잘록하며 긴 팔과 다리를 가진 여성이 이상적인 여성의 외모로 여겨졌다. 후기로 들어오면서 비정상적인 비율의 몸에 대한 표현이 점차 인간적인 모습으로 표현되어졌다. 더불어 백인 중심적인 인종에서 벗어나 다양한 인종의 모습의 남녀 주인공들이 등장하고 신분차별을 벗어난 연출로 개성적인 캐릭터들이 등장하게 되었다.
둘째, 남녀 캐릭터들의 ‘행동’에 대한 젠더 특성을 살펴보면 디즈니 애니메이션의 초기 작품들인, 의 여자 캐릭터들은 남성들에게 의존적이고 남성의 입맞춤으로 구원을 받는 수동적인 존재로 표현되어졌다. 1980년대를 기반으로 하여 , , 등 자신의 삶에 있어 주체적인 여자 주인공들이 등장하면서 자신들의 삶에 대한 진지한 생각과 자세로 임하는 모습을 보여주기 시작하였다. 1980년대의 진보적인 관점과 보수적인 관점이 함께 하는 과도기적 시기를 지나 2000년대를 맞이한 디즈니 애니메이션의 작품속의 여자 캐릭터들은 남성들에게 의존적이고 남성들로부터 구원받은 디즈니 애니메이션의 초기 작품들과는 다른 양상의 모습을 보여주었다. 특히 2000년대 후반 이후의 작품인 2013년 과 2017년 의 여자 주인공들은 독립적이고 남성에게 의존적이지 않으며 자기의 목표를 향해 역경을 헤쳐 나가는 용감하고 진취적인 여성들로 변화하였으며 그들의 목표 성취에 있어 남성들의 도움은 절대적이지 않으며 남성들이 조력자의 역할을 하는 모습을 보여주는 큰 변화를 맞이하였다.
셋째, 남녀 캐릭터들의 ‘인물관계’에 대한 젠더 특성을 살펴보면 디즈니 애니메이션 초기 작품들의 스토리 결말은 ‘결혼’의 완성으로 그 결정권은 남성에게 있음으로써 남성은 여성을 지배하고 여성은 남성에게 종속되어 있는 상하관계로 표현되었지만 이러한 가부장적이고 남성 중심적인 캐릭터들의 표현들은 1989년 를 거쳐 2017년 에 이르러 여자 캐릭터들에 대한 변화가 나타나게 되었다.
특히 2000년대 후반 이후의 작품인 2013년 에서는 자매간의 사랑으로역경과 문제를 해결할 수 있으며 이러한 과정 속에서 남자 주인공은 여자 주인공의 보조적인 역할에 그치게 된다. 2017년 에서도 모아나의 자아 성장에 있어서 남자 주인공은 보조자 역할을 할 뿐 기존의 남녀 간의 로맨스는 표현되지 않으며 남녀 관계에 있어서 함께 성장하는 모습을 보여주고 있다. 아울러 2013년 , 2017년 를 통한 ‘여성영웅’의 등장으로 여성주의적 관점을 반영하였다.
넷째, 남녀 캐릭터들의 ‘목표의식’에 대한 젠더 특성을 살펴보면 여자 주인공들의 목표는 자아성장으로 변화되어져 갔다. 디즈니 애니메이션의 초기 작품들의 여자 주인공들은 남성에게 의존적이고 수동적인 모습을 보여주면서 그녀들의 목표는 오직 남자 주인공들과의 사랑의 결실에 있었다. 이러한 양상은 시대가 변화됨에 따라 여자 주인공들의 목표는 이성간의 사랑의 결실이 아닌 자기성장의 실현에 목표를 두게 되었다. 특히 2013년 과 2017년 의 여자 주인공들은 ‘나는 누구인가’를 자신에 대한 질문을 시작으로 자아를 찾는 여정을 그려지고 있다. 여자 주인공들은 고난과 역경을 극복함으로써 진정한 자신을 발견하게 되고 그것이 자아발견에 그치지 않고 부족과 왕국의 운명까지 여자 주인공들이 책임지게 된다. 특히 의 경우는 여성을 중심으로 한 모계 가족의 권력과 지혜를 반영한 가치를 반영하고 있다.
다섯째, 남녀 캐릭터들의 ‘성역할의 특성’을 살펴보면 과거 전통적인 성역할의 모습은 시대가 변할수록 점점 사라져가고 있었다. 디즈니 애니메이션 초기 작품들의 여자 주인공들은 가사 일에 치중되는 모습으로 그려졌고 집안에서 남성들을 내조하고 아이를 키우는 여성을 이상적인 여성으로 여겼지만 시대가 변할수록 전통적인 성역할 모습은 줄어지게 되었다. 여자 주인공들은 남자 주인공들의 전유물이었던 말 타기도 할 수 있으며 지식을 탐색하는 독서를 즐기는 등 세상에 대한 모험과 궁금증을 나타내는 다양한 모습을 보여주었다. 이는 여성들의 영역이 집안에서 벗어나 사회의 영역으로 확대되었음을 말해준다.
나아가 여자 주인공들이 부족과 왕국의 책임지는 여성 군주의 역할을 맡음으로써 남성 못지않게 여성으로써의 자신감과 열정, 그리고 패기와 카리스마를 갖춘 현대사회가 필요로 하는 당찬 여성상을 보여주게 되었다.
본 연구 결과를 통해 작품 속의 남녀 캐릭터들의 젠더 및 성역할의 특성에 대한 표현은 그 시대의 사회 전반적인 이데올로기가 반영되어있다는 선행연구의 결과들을 재확인 할 수 있었다.
또한 본 연구를 통해서 자녀양육을 하는 부모들과 아동교육 관련 기관 종사자들에게 있어 애니메이션이나 동화 등의 매체 선택의 판단기준 및 성역할 교육 등의 기초자료로 활용할 것을 제언한다.

▣ 주제어 : 디즈니 애니메이션, 캐릭터, 젠더, 성역할
|In modern society, our lives are directly or indirectly affected by various media, including film, drama, advertising, picture, and fairy tale, etc. Among them, animation film popular with children is a major genre contributing to not only childrens’ socialization development but also their self-identities –establishing.
Children are enough immersed in characters from animation to identify themselves with them. If characters from animation suggest gender stereotypes, children learn them through imitation. That’s why it is essential how characters reveal gender. Nowadays gender in animation is seen equally but gender inequality can still be found in many animations.
This study investigated the appearances and behaviors of male and female characters, their relationships to other characters and their purposes, taking a close look at gender identity traits in order to examine gender characteristics in Disney animation which substantially influence the socialization of children and their sexual identities establishment. This research analyzes Disney 7 animation hits and CDs, based on gender characteristics.
The following conclusions were drawn through this study.
First, gender traits in appearance of male and female characters involve the weakening of patriarchal gender. In early Disney animation, good and evil and the personality and status are distinguished by the appearances and clothes of their characters. But with time changing, the criteria for the good and the evil by appearances has become vague, and prejudice toward appearances disappeared. In addition, while a female character in earlier Disney animation with a tall, slim waist and long arms and legs reflected the ideal image of beauty created by men, a female’s appearance in the later Disney animation has escaped from a distorted female figure. Along with this, white characters have been replaced with male and female characters from a variety of races with their own individuality made possible by being free of discrimination.
Second, as for the gender characteristics of male and female characters’ behaviors, female characters in the earlier works, like Snow White and the Seven Dwarfs and Sleeping Beauty were portrayed as passive beings who were dependent on men and saved by a man’s kiss. Since the 1980s, independent female characters in The Little Mermaid, Beauty and the Beast, and Mulan have developed their own personal beliefs and values in the works. Over the transitional period where the progressive and conservative views were aligned into the 2000s, female characters in Disney animation films displayed furthre aspects, differentiating those in its earlier works, who depended on men and were saved by them. Especially, the female characters of Frozen in 2013 and Moana in 2017, produced after the late 2000s, were changed into brave and adventurous women, an independent figure, not being defeated by adversity to the pursuit of their own goals, during the entire process where a man hardly contributes to female's achievement goals, offering meager assistance to them.
Third, as for the gender characteristics of male and female characters’ relationships, the stories of early Disney animation end in ‘marriage' which was mainly decided by a man and reinforced men's dominance over women, in reverse, women being obedient to men within a hierarchical structure ; however, these patriarchal and male-centered characters gave way to new female characters, starting from The Little Mermaid in 1989 through Moana in 2017. Especially, in Frozen of 2013, the love between sisters can triumph over adversities and problems, where heroes only play an auxiliary role for heroines. In Moana of 2017, likewise, a male played little part in Moana’s self-growth, no romance progressed between them, and they grow up together in their relationships. Moreover, the appearance of ‘heroines’ in Frozen of 2013 and Moana of 2017 reflected a feminist perspective.
Fourth, as for the gender characteristics of male and female characters’ goals, those in female characters were directed toward self-growth. In the earlier works female characters' subordination and passivity to men were common and their only goals were the fruition of love with the heroes. Meanwhile, as time goes by, females aim to gain not the fruition of love but self-growths. Especially, Frozen and Moana show the journeys of the heroines to discover their selves, asking themselves ‘Who am I?’ They discover their true selves by overcoming hardship and even more, being empowered by the destiny of their tribes or kingdoms. In particular, Moana reflects the value based on a female-centered maternal family’s power and wisdom.
Fifth, as for the traits of male and female characters’ gender roles, these days, the traditional gender roles gradually disappeared. Female characters in the earlier works were described as being occupied with housework, assisting her husband and raising children for the ideal woman, but as times changed, the traditional gender roles decreased. They are seen riding a horse, which had been monopolized by men and enjoying reading books to explore knowledge with adventures and curiosities. This indicates that women’s domain expanded to that of society, getting out of the house. Furthermore, heroines as a female monarch, rule a tribe or kingdom, just as good as a man does, who have confidence, passion, vigor and charisma required of the image of a desirable woman in modern society.
The result of this study reconfirms the analysis of a preceding study, showing that the society-wide ideology of the times is affected by how male and female characters’ gender and gender role-traits are deployed in the works. In addition, it is suggested that parents raising their children and employees in childhood education-related institutions can utilize this study as criteria for the selection of media, such as animation film or fairy tale and as baseline data for gender role education.

▣ Key words: Disney animation films, Character, Gender, Gender role
Author(s)
전영빈
Issued Date
2019
Awarded Date
2019-08
Type
Dissertation
Keyword
디즈니 애니메이션캐릭터젠더성역할
URI
https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/6654
http://ulsan.dcollection.net/common/orgView/200000223708
Alternative Author(s)
Jeon, Young Bin
Affiliation
울산대학교
Department
일반대학원 아동가정복지학과
Advisor
정민자
Degree
Master
Publisher
울산대학교 일반대학원 아동가정복지학과
Language
kor
Rights
울산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.
Appears in Collections:
Child family > 1. Theses (Master)
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