보육교사의 직무환경과 행복감의 관계에서 회복탄력성의 매개효과
- Alternative Title
- 직장어린이집 교사를 중심으로
- Abstract
- 본 연구는 직무환경과 행복감의 관계에서 회복탄력성의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 이 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다.
1. 보육교사의 개인변인에 따른 직무환경, 회복탄력성 및 행복감의 차이는 어떠한가?
1-1. 보육교사의 개인변인에 따른 직무환경의 차이는 어떠한가?
1-2. 보육교사의 개인변인에 따른 회복탄력성의 차이는 어떠한가?
1-3. 보육교사의 개인변인에 따른 행복감의 차이는 어떠한가?
2. 보육교사의 직무환경과 회복탄력성 및 행복감 간의 상관관계는 어떠한가?
3. 보육교사의 직무환경과 행복감의 관계에서 회복탄력성의 매개효과가 있는가?
연구대상은 울산광역시에 소재한 32개 직장어린이집 보육교사 291명이다. 사용한 설문지는 첫째, 행복감을 측정하기 위하여 Argyle(2001)이 개발한 옥스퍼드 행복 척도(Oxford Happiness Questionnaire: OHR)를 권석만(2011)이 번안한 것을 보육교사를 대상으로 황소현(2016)이 일부 수정·보완한 척도를 사용하였다. 둘째, 직무환경을 측정하기 위하여 서지영(2001)이 유아교육기관의 직무환경을 분석하기 위해 사용된 척도를 박복매(2011)가 보육교사들에게 적합하게 수정·보완한 척도를 사용하였다. 셋째, 회복탄력성을 측정하기 위해 Reibeach와 Shatte(2003)가 개발한 회복탄력성 지수검사(Resilience Quotient Test; RQT)문항을 한국 문화에 맞게 수정·보완한 김주환(2011)의 한국형 회복탄력성 지수 검사(KRQ-53)를 사용하였다.
자료처리는 보육교사의 직무환경이 행복감에 미치는 영향을 알아보고, 직무환경이 행복감과 관계에서 회복탄력성이 이를 매개하는지 알아보기 위해 SPSS 24.0 프로그램과 AMOS 프로그램을 이용하였으며, 다음 절차에 따라 통계 분석을 하였다. 첫째, 개인변인에 따른 변인들 간 차이를 알아보기 위해서 독립표본 t검증(Independent samples t-test)과 F검증(ANOVA)을 실시하였다. 둘째, 보육교사의 직무환경과 회복탄력성 및 행복감 간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson's 상관계수를 산출하였다. 셋째, 보육교사의 직무환경과 행복감의 관계에서 회복탄력성의 매개효과를 확인하기 위하여 AMOS 프로그램을 이용한 구조방정식 모형(Structural Equation Modeling; SEM)을 통해 Bootstrapping 절차를 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 개인변인에 따른 직무환경을 살펴본 결과 월 평균 급여(실수령액)에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났고, 보육교사의 개인변인에 따른 회복탄력성을 살펴본 결과, 결혼여부와 직위에서 유의미한 차이가 나타났으며, 보육교사의 개인변인에 따른 행복감을 살펴본 결과 보육교사의 결혼여부에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 보육교사의 직무환경 전체와 행복감 전체는 정적 상관관계를 나타냈다. 직무환경의 하위요인인 원장과의 관계, 동료교사와의 관계, 복지환경, 교사전문성 지원, 운영 및 의사결정과 행복감 전체는 정적 상관관계를 나타냈다.
셋째, 보육교사의 직무환경 전체와 회복탄력성 전체는 정적 상관관계를 나타냈다. 직무환경의 하위요인인 원장과의 관계, 동료교사와의 관계, 복지환경, 교사전문성 지원, 운영 및 의사결정과 회복탄력성의 하위요인인 자기조절능력, 대인관계능력, 긍정성과는 유의한 정적 상관관계를 나타냈다.
넷째, 보육교사의 회복탄력성 전체와 행복감 전체는 정적 상관관계를 나타냈다. 회복탄력성의 하위요인인 자기조절능력, 대인관계능력, 긍정성은 행복감 전체와 유의한 정적 상관관계를 나타냈다.
다섯째, 보육교사의 직무환경과 행복감의 관계에서 회복탄력성의 매개효과를 살펴본 결과 완전매개효과가 있는 것으로 나타났다. 보육교사의 직무환경과 행복감의 관계에서 직무환경은 회복탄력성에, 회복탄력성은 행복감에 직접효과를 미치는 것으로 나타났고 직무환경은 행복감에 직접효과는 미치지 않지만 회복탄력성을 통해 행복감에 간접적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과는 보육교사의 직무환경과 행복감의 관계에서 회복탄력성의 완전매개효과를 확인하였다는 점에 의의를 찾을 수 있다. 이는 보육교사의 직무환경이 보육교사의 행복감을 높이는 데 직접적 효과보다 회복탄력성과 같은 개인의 내적 요인을 먼저 강화시키는 방법의 간접적 효과가 더욱 효과적임을 의미한다. 본 연구결과를 바탕으로 보육교사의 직업적 특성 및 직장어린이집의 특수성이 고려된 회복탄력성 증진 프로그램 개발을 비롯한 다양한 지원 체계 구축을 통해 보육교사의 행복감을 높임으로써 보육의 질적 향상에 도움 되기를 기대한다.|The purpose of this study is to investigate the mediating effect of resilience between job environment and happiness. The established research problems to achieve the purpose of this study are as follows.
1. Is there a significant difference in the relationship with job environment, resilience, and happiness to the individual variables of child care teachers?
1-1. Is there a significant difference in the relationship with job environment to the individual variables of child care teachers?
1-2. Is there a significant difference in the relationship with resilience to the individual variables of child care teachers?
1-3. Is there a significant difference in the relationship with happiness to the individual variables of child care teachers?
1. Is there a significant correlation between job environment, resilience, and happiness of child care teachers?
2. Does resilience have mediating effect on a relationship between job environment and happiness of child care teachers?
The subjects of this study were 291 child care center teachers working in 33 employer supported child care center in Ulsan, South Korea. First, to measure happiness of child care teachers, this study used a modified and supplemented Oxford happiness scale which was adapted by Kwon Suk Man(2008) and was developed by Argyle(2001). Second, to measure job environment, job environment was surveyed by scale modified by Park Bok Mae(2011) to fit to child-care teachers with used scale to analyze job environment of infant educational institutions from a study of Seo(2002). Third, to measure resilience of child care teachers, this study used a was applied the Korean resilience index test(Resilience Quotient Test; RQT) of Kim Ju hwan(2011), who modified and supplemented the resilience index test items developed by Reibeach and Shatte(2003) to Korean culture.
This study conducted a statistical analysis according to the following procedure using SPSS 24.0 Program and AMOS 22.0 Program. First, this study conducted independent sample t-test and ANOVA to verify the difference between variables according to the individual variable. Second, Pearson’s correlation coefficient was calculated to verify the interrelation between the variables. Third, to identify if resilience makes a mediating effect on a relationship between job environment and happiness of child care teachers, this study conducted the Bootstrapping procedure through Structural Equation Modeling(SEM) using AMOS 22.0 Program.
The results of this study are as follows.
First, the difference of job environment according to individual variables was statistically higher in the job environment of childcare teachers who are less than 1.5 ∼ 2.0 million won in monthly average salary less than 2.0 ∼ 2.5 million won and less than 1.5 million won in childcare teachers appear. The difference of resilience according to personal variables of daycare teachers showed statistically significant difference in marital status and position. The difference of happiness was found to be different in the marriage status of the child care teachers and the happiness was statistically higher than that of the unmarried ones.
Second, the overall job environment and happiness of child care teacher showed a positive correlation. The relationship with the director, the relationship with the colleagues, the welfare environment, the professionalism of the teacher, the operation and the decision-making were found to have a positive correlation with the happiness.
Third, the overall job environment and resilience of child care teacher showed a positive correlation. The relationship with the director, the relationship with the colleagues, the welfare environment, the professionalism of the teacher, the operation and the decision-making were found to have a positive correlation with the resilience of self-regulation ability, interpersonal skills, affirmative.
Fourth, the overall resilience and happiness of child care teacher showed a positive correlation. Sub factors of resilience as self-regulation ability, interpersonal skills, affirmative and showed a significantly positive correlation with happiness.
Fifth, according to the result of investigating the mediating effects of resilience on a relationship between job environment and happiness of child care teacher, it was identified that resilience has full mediating effect.
According to the results of the study, it was found that the job environment had a direct effect on the resilience and the resilience had a direct effect on the happiness. And the job environment has no direct effect on happiness but it has indirect effect on happiness through resilience.
The significance of this study is that it has identified full mediating effects of resilience on a relationship between job environment and happiness of child care teacher. The results of this study are expected to provide help in developing resilience improvement program that considered occupational characteristic of child care teachers and in improving quality of child care by increasing the happiness through construction of various support systems.
- Author(s)
- 박광미
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 직장어린이집 보육교사; 직무환경; 회복탄력성; 행복감
- URI
- https://oak.ulsan.ac.kr/handle/2021.oak/6742
http://ulsan.dcollection.net/common/orgView/200000182257
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